W czwartek na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie zakazu przywozu z Ukrainy produktów rolnych. Projekt, który ma wejść w życie od 21 kwietnia 2023 r., umożliwia tranzyt towarów rolnych z Ukrainy przez polskie terytorium. W rządowym dokumencie zostały pominięte mniejsze porty.
Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 21 kwietnia 2023 roku, w sprawie zakazu przywozu produktów rolnych z Ukrainy wyklucza mniejsze porty z możliwości tranzytu produktów rolnych.
Dokument, który jest obecnie skierowany do podpisu ministra zawiera punkt dotyczący wspólnej procedury tranzytowej w oparciu o Konwencję o wspólnej procedurze tranzytowej, "pod warunkiem, że tranzyt ma się zakończyć w portach morskich w Gdańsku, Gdyni, Świnoujściu lub Szczecinie lub poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej".
Projekt, który ma wejść w życie od 21 kwietnia 2023 r. nie spodobał się przedstawicielom innych portów, niż te o podstawowym znaczeniu dla gospodarki państwa, w szczególności Portowi Kołobrzeg.
Kołobrzeski port był jednym z pionierów w wsparciu eksportu ukraińskiego zboża drogą morską poza granice Polski, mimo to otrzymał zawiadomienie o wykluczeniu z możliwości tranzytu produktów rolnych pochodzących z Ukrainy. Port Kołobrzeg w ostatnim czasie poświęcił dużo pracy na ciągły wzrost wolumenu przeładunków ukraińskiego zboża oraz na gotowość w udzielaniu wsparcia rządowi w kwestiach eksportu produktów rolnych i zabezpieczenia energetycznego Polski. Decyzja Ministra i Technologii z 21 kwietnia 2023 roku uniemożliwia dotychczasową działalność Portu Kołobrzeg - przekazuje w swoim komunikacie Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg.
Zarządzający Portem Kołobrzeg sygnalizują, że mimo mniejszego znaczenia dla gospodarki narodowej oraz różniących się parametrów od portów zaliczanych do tego grona, obsługiwane wolumeny zboża pochodzenia ukraińskiego wcale na to nie wskazują. Za przykład może tu posłużyć kukurydza, której w Porcie Kołobrzeg od lipca 2022 r. przeładowano 79 275 ton, a natomiast w Porcie Świnoujście, w tym samym okresie, wolumen przeładunkowy wskazanego ładunku wyniósł 31 207 ton (źródło danych: Sparks Polska Sp. z o.o.).
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody