jm
Port Gdynia wykonał krok w stronę elektromobilności. Zarząd portu zakupił dwa pierwsze auta elektryczne na potrzeby działów operacyjnych. Na portowych terenach pojawiło się także kilka pierwszych punktów ładowania elektryków.
Mieszkańcy Gdyni i pracownicy firm ulokowanych na terenach Portu Gdynia i w ich sąsiedztwie mogą już zaobserwować na ulicach dwa nowe auta oznaczone logotypem portu, ale dla odmiany – zielone. Dosłownie i w przenośni – auta ozdobione zostały niebiesko-zieloną grafiką, ale są również bezemisyjne, bo elektryczne.
Dwa nowe auta dla pracowników operacyjnych Zarządu Morskiego Portu Gdynia to pojazdy marki Renault i Dacia. To pierwsze elektryczne samochody we flocie pojazdów ZMPG, ale nie ostatnie. W ramach prowadzonego przez port projektu, zmierzającego do przekształcenia organizacji w neutralną klimatycznie, zamówione zostały kolejne takie samochody.
– Jednym z najważniejszych wyzwań w transporcie jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz uzyskanie jak najmniejszej ilości zanieczyszczeń z działalności transportowej. Aby uzyskać neutralność klimatyczną oraz niską emisję tych gazów należy wdrożyć bardzo ambitną politykę, która umożliwi ograniczenie korzystania z paliw kopalnianych, jak również spowoduje, że transport będzie miał charakter bardziej zrównoważony – tłumaczy dr Beata Barbara Szymanowska, kierownik Działu Badań i Rozwoju Technologii, Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. – Nasi kontrahenci oczekują w łańcuchu dostaw, że nasze działania w Porcie Gdynia spowodują zmniejszenie śladu węglowego i zwiększenie bezpieczeństwa operacji portowych. W związku z tym Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. przygotował zarys programu pn. Transformacja paliwowo-energetyczna, w ramach którego realizowany jest projekt związany z elektromobilnością – dodaje.
Jednym z obszarów, którym bacznie przygląda się port, jest ograniczenie emisji poprzez wdrożenie paliw nisko- lub zeroemisyjnych. Docelowo różne środki transportu będą korzystały z różnych paliw, np. wodoru, amoniaku czy metanolu. Dotyczy to statków, ale również pojazdów pracujących na lądzie – zarówno specjalistycznych pojazdów terminalowych, jak suwnice czy reachstackery, jak i zwykłych samochodów osobowych. Dwa pierwsze samochody elektryczne są dla Portu Gdynia początkiem działań w kierunku elektromobilności.
–
ZMPG S.A wymienia flotę pojazdów spalinowych na samochody elektryczne,
co spowoduje niższą emisję gazów do środowiska oraz obniży poziom hałasu
– mówi Natalia Dąbrowska, specjalista ds. projektów w ZMPG. – W
pierwszym etapie projektu dokonano zakupu samochodów elektrycznych. W
kolejnych etapach projektu dotyczącego elektromobilnosci zaplanowano
sukcesywne powiększanie floty samochodów elektrycznych. ZMPG S.A. zadbał
również o niezbędne zaplecze w postaci sieci punktów ładowania na
terenie Portu Gdynia – uzupełnia Dąbrowska.
Samochody muszą być
jednak gdzieś ładowane. Na terenie Portu Gdynia pojawiło się kilka
pierwszych punktów ładowania samochodów elektrycznych.
– Zakończono
projekt, który dotyczył budowy czterech stacji ładowania samochodów
elektrycznych, które są zlokalizowane w czterech różnych miejscach w
Porcie Gdynia. Stacje te wykorzystują prąd przemienny o mocy 11 kW,
posiadają po dwie wtyczki – opowiada Natalia Dąbrowska. Dodaje, że jedna
ze stacji jest ogólnodostępna, ale można z niej korzystać na
określonych warunkach. Pozostałe trzy stacje są do dyspozycji
pracowników Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Do korzystania z nich
potrzebna jest specjalna karta.
Co ciekawe, wprowadzono też system zarządzania wspomnianymi stacjami ładowania. Służy on do monitorowania zużycia energii przez samochody. Dzięki pozyskanym w ten sposób danym port będzie mógł dokładnie zanalizować kwestie emisji gazów do środowiska.
Kolejnym pilotażowym programem, jaki w tym momencie wdrażany jest w Porcie Gdynia, jest zastosowanie... rowerów elektrycznych. Dwa pierwsze tego typu pojazdy są już dostępne dla pracowników ZMPG. Stacja do ich ładowania znajduje się na parkingu za budynkiem administracyjnym spółki przy ulicy Rotterdamskiej.
W Rosji zalega 150 tys. pustych kontenerów
Dziś jest obchodzony Światowy Dzień Morza
Komisja Europejska w przyszłym tygodniu przedstawi informacje w sprawie ukraińskiej propozycji dotyczącej zboża
Niemcy: pieniądze za gaz LNG nadal płyną do Rosji z krajów unijnych
Ukraina złożyła propozycję licencjonowania towarów rolnych
Bloomberg: pomimo sankcji Rosja dalej korzysta z europejskiego transportu, by eksportować ropę