23 stycznia w chińskiej stoczni Shanhaiguan w Qinhungdao (prowincja Hebei) odbyło się uroczyste przekazanie najnowszego statku Polskiej Żeglugi Morskiej – m/s Polsteam Dąbie. To jednostka o nośności 37000 ton zaliczana do klasy tzw. jeziorowców (laker-max).
M/s Polsteam Dąbie (ze względu na angielską dokumentację oficjalna nazwa to Polsteam Dabie) to pierwszy z dwunastu jeziorowców o nośności 37000 dwt, długości 200 metrów i szerokości maksymalnej 24 metrów, zamówionych przez Polską Żeglugę Morską w stoczniach chińskiej grupy Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC). Kolejne statki z serii będą wchodzi do eksploatacji co kwartał w latach 2024-2026.
Osiem pierwszych jednostek będzie wyposażonych w silniki napędzane klasycznym niskosiarkowym paliwem. Ostatnia czwórka będzie już mogła wykorzystywać bezemisyjny zielony metanol
Laker-maxy wymiarami są przystosowane do wpływania przez system kanałów i śluz na Wielkie Jeziora Amerykańskie. To strategiczny dla PŻM rynek, dokąd w ubiegłym roku armator przewiózł z Holandii 300 tys. ton wysokogatunkowej stali na potrzeby amerykańskiego przemysłu samochodowego.
Masowcem m/s Polsteam Dąbie w pierwszym rejsie dowodzi prawdziwy weteran żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich kpt. ż.w. Piotr Mikołajczyk. Podróż będzie bardzo długa, a jej celem będą porty kanadyjskie Wielkich Jezior.
W portach azjatyckich Lianyungang (Chiny) oraz Incheon (Korea) statek załaduje stal. Potem skieruje się do Singapuru po paliwo. Z związku z niebezpieczeństwem ataków rebeliantów Huti na Morzu Czerwonym, Polsteam Dąbie w drodze na Wielkie Jeziora popłynie drogą okrężną, dookoła Afryki.
Do swojego pierwszego portu rozładunku, kanadyjskiego Three Rivers, dotrze dopiero 21 kwietnia, a więc już po otwarciu nowego sezonu na tych akwenach. Kolejne partie stali zostaną rozładowane w kanadyjskich portach: Picton, Hamilton, Port Colborne oraz Windsor.
W dalszej części rejsu Polsteam Dąbie przypłynie do Europy z amerykańskim lub kanadyjskim zbożem. Na naszym kontynencie zostanie również ochrzczony.
W chwili obecnej flota PŻM składa się z 55 statków, w tym 51 masowców i 4 promów.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii