Wniosek koncentracyjny planujemy złożyć w I kw. 2021 roku. Nie musi go rozpatrywać Komisja Europejska, może on trafić do UOKiK - powiedział w rozmowie z "Dziennik Gazetą Prawną" prezes PKN Orlen Daniel Obajtek. Zapowiedział również, że realnie PGNiG mogłoby stać się częścią grupy już na przełomie 2021 i 2022 roku.
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek pytany przez środowy "Dziennik Gazetę Prawną" o harmonogram przejęcia PGNiG powiedział, że grupa wniosek koncentracyjny planuje złożyć w I kw. przyszłego roku i nie musi tego rozpatrywać Komisja Europejska. "Może on trafić do UOKiK. Być może o to zawnioskujemy wcześniej do Komisji – o przekazanie sprawy UOKiK" - stwierdził Obajtek.
Zapowiedział też, że realnie PGNiG stałoby się częścią grupy PKN Orlen na przełomie 2021 i 2022 roku.
Daniel Obajtek w rozmowie z "DGP" powiedział również, że w przyszłym roku Lotos będzie częścią grupy. "Te procesy prowadzimy równolegle, ale w przypadku PGNiG jesteśmy na wcześniejszym etapie" - zaznaczył.
Zapytany z kolei, na ile w energetyce grupa chce inwestować w technologie docelowe, a na ile w przejściowe, podkreślił, że Unia Europejska oficjalnie uznaje gaz za paliwo przejściowe i PKN Orlen nie uniknie tej technologii. "Szczególnie w naszym regionie, bo obecnie nie ma alternatywy dla regulowania systemu. W ramach grupy mamy już dwa bloki gazowo-parowe, które korzystnie wpływają na wynik segmentu energetyki, kolejne elektrownie zasilane gazem planujemy wybudować w Ostrołęce i w Gdańsku. Przy obecnych zasadach rynku mocy mamy zapewnioną stopę zwrotu, nawet przy dzisiejszym poziomie opłat CO2. Nie ma atomu, który mógłby stabilizować system, musimy więc jednocześnie rozwijać źródła zeroemisyjne i gazowe" - ocenił Obajtek.
Obajtek odniósł się także do kwestii tego, że PKN Orlen przejmie PGNiG w momencie wygasania kontraktu jamalskiego. Dopytany, skąd grupa będzie brać gaz, jeśli nie powstanie na czas Baltic Pipe, odparł, że wierzy iż PGNiG prężnie działa i pozyskuje kontrakty, które mają wypełnić Baltic Pipe. "Z drugiej strony połączony koncern będzie miał zupełnie inne możliwości negocjacyjne i możliwości zakupu ropy czy gazu" - powiedział Obajtek.
Zapytany natomiast, czy to będzie również pozycja negocjacyjna wobec Rosjan, odparł, że strona rosyjska jest partnerem handlowym, z którym grupa współpracujemy biznesowo.
- Ropa naftowa czy gaz to jednak nie
tylko biznes, ale także bezpieczeństwo – trzeba wypośrodkować te racje.
Dlatego konsekwentnie dywersyfikuję zakupy ropy. PGNiG jest dla mnie
ważną firmą, ale żeby współpracować, nie musimy czekać aż do przejęcia,
podpisaliśmy list intencyjny w sprawie wspólnej realizacji bloku w
Ostrołęce. To również nasz partner biznesowy, z którym negocjujemy ceny
gazu i nie chcę się wypowiadać na temat ich umów i planów, co do których
nie mam wiedzy na tym etapie. - zaznaczył Obajtek.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española