Podczas posiedzenia Kapituły Nagrody i Wyróżnień Honorowych Krajowej Izby Gospodarki Morskiej z 23 maja br. jej członkowie zdecydowali o przyznaniu wyróżnień za działalność w minionym 2022 roku.
Kapituła postanowiła przyznać Nagrodę Honorową KIGM „Bursztynową Kaczkę” za najbardziej spektakularne osiągnięcie w roku poprzedzającym, przyczyniające się do rozwoju gospodarki morskiej oraz trzy wyróżnienia honorowe. Wśród nich są dwa „Bursztynowe Jajka” za znaczny wkład w rozwój gospodarki morskiej oraz „Bursztynowy Ster”, będący nagrodą dla osoby fizycznej za niekwestionowany wkład w rozwój gospodarki morskiej i organizacji morskiego samorządu gospodarczego.
Nagrodę Honorową KIGM "Bursztynowa Kaczka" otrzymał Zarząd Morskiego Portu Gdynia S. A. za realizację i oddanie do eksploatacji nowego publicznego terminalu promowego, będącego największą inwestycję w gdyńskim porcie od blisko pół wieku. Wartość projektu to ponad 290 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniosło 116,8 mln zł. Nowy terminal może obsługiwać cztery promy na dobę i mogą do niego zawijać największe tego typu jednostki na Bałtyku, o długości do 240 metrów. Terminal to także nowoczesny obiekt o powierzchnia 30 tys. m3 oraz budynek magazynowy o powierzchni 7 tys. m3. Nowa lokalizacja, bliżej wejścia do portu wewnętrznego, ułatwia manewrowanie promów oraz skraca czas związany z ich zawinięciem do portu, liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia z portu. Wynosi on maksymalnie dwie godziny.
Wyróżnienie honorowe KIGM "Bursztynowe Jajko" otrzymała gdyńska stocznia CRIST S.A. za jej działania na rzecz ekologicznej transformacji w żegludze, a także realizację
prośrodowiskowych projektów w postaci budowy zeroemisyjnych jednostek z
napędem elektrycznym, cieszących się uznaniem
zagranicznych armatorów i dowodzących możliwości konkurowania z innymi stoczniami
europejskimi w tym segmencie rynku. Wśród zrealizowanych projektów był m.in. prom Altera, który powstał dla fińskiego armatora
FinFerries.
Tą samą nagrodą kapituła uhonorowała firmę Stena Line Polska Sp. z o.o., za wprowadzenie na polski rynek promowy największych na Bałtyku promów klasy E-Flex, o długości 240 metrów i linii ładunkowej 3600 metrów, przeznaczonych do obsługi trasy między Portem Gdynia a Karlskroną. Jest to kolejny krok tego armatora w kierunku dynamicznego rozwoju połączenia promowego między Polską a Szwecją. Kapituła podkreśliła, że przez ponad ćwierć wieku Stena Line nieustannie rozwija linię promową Gdynia-Karlskrona, a w tym czasie armator przewiózł łącznie 11 mln osób, 2 mln samochodów osobowych i ponad 2 mln jednostek frachtowych.
Wyróżnienie honorowe "Bursztynowy Ster" otrzymał prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś, za swoją wieloletnią pracę na rzecz polskiej gospodarki morskiej, w tym również wkład w rozwój polskiej branży portowej w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu. Kapituła podkreśliła jego ponad 20-letnie zaangażowanie w budowanie i działalność samorządu gospodarczego gospodarki morskiej, w tym m.in. udział w pracach Rady Krajowej Izby Gospodarki Morskiej oraz Komisji Zwyczajów Portowych, gdzie przyczynił się do opracowania „Zbioru praktyk i zasad współpracy uczestników obrotu portowego.”
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii