Załadowany ropą statek Lana, pływający pod banderą Iranu,
dostarczył w piątek do Syrii ładunek, który Stany
Zjednoczone skonfiskowały wcześniej w okolicach Grecji, kończąc
tym samym trwającą miesiącami epopeję niepewności co do załadowanych zapasów surowca.
Było to kolejne przejęcie załadowanego statku
wykorzystywanego przez Iran. W związku z tym siły morskie tego państwa zatrzymały
w maju, w ramach odwetu, dwa greckie tankowce które zostały
wypuszczone dopiero 16 listopada.
Część zapasów surowca przeładowano na pokład tankowca Ice Energy, który został wyczarterowany przez Waszyngton i miał popłynąć do Stanów Zjednoczonych, zanim grecki sąd najwyższy orzekł, że ładunek powinien zostać zwrócony Iranowi.
Statek Lana pozostawał zablokowany w pobliżu greckiej wyspy Evia. Po nakazie sądu w Grecji, który zezwolił na jego wypuszczenie, został odholowany do Pireusu.
Jak podaje Reuters, ze zbiornikowca
wyładowano w syryjskim porcie Banias około 700 000 baryłek ropy,
czemu bacznie przyglądały się amerykańskie służby. Postrzegają
one to jako sposób na wzmocnienie regionalnej pozycji kraju, a także
stanowią główną częścią strategii przetrwania tamtejszego
reżimu. W odpowiedzi na niedobory w Syrii wprowadzono poważne
racjonowanie paliwa, co doprowadziło do ciągłych cięć w sektorze
elektrycznym i telekomunikacyjnym.
Syryjski import z Iranu zmienia się z miesiąca na miesiąc. Według analizy UANI, Syria otrzymała 1,39 mln baryłek w dostawach z Iranu w listopadzie, co oznacza spadek z 3,5 mln baryłek w październiku i 3,7 mln baryłek we wrześniu.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi