• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Ostatnia sekcja lotniskowca wyrusza na morze

11.12.2015 10:48 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Ostatnia sekcja lotniskowca wyrusza na morze - GospodarkaMorska.pl

Program budowy lotniskowców typu Queen Elizabeth osiągnął punkt zwrotny – ostatnia sekcja rozpoczęła podróż dostawczą z Glasgow do Rosyth, dziesięć tygodni przed planowanym terminem. HMS QUEEN ELIZABETH i HMS PRINCE OF WALES będą największymi i najnowocześniejszymi okrętami w historii Royal Navy (Królewskiej Marynarki Wojennej Wielkiej Brytanii), zbudowanymi z kompletnych zespołów w różnych stoczniach na terenie Wielkiej Brytanii. Ostatnia z dostarczonych sekcji, tak zwana tylna nadbudówka, ma masę 750 ton i służy do kierowania operacjami lotniczymi z pokładu drugiego z lotniskowców, HMS PRINCE OF WALES.

Minister ds. zamówień obronnych, Philip Dunne, powiedział: „Nasze lotniskowce, największe okręty, jakie kiedykolwiek zbudowano w Szkocji dla Royal Navy, pomogą w zabezpieczeniu interesów Wielkiej Brytanii zarówno w kraju, jak i za granicą”.

„Nasze nowe samoloty F-35 Lightning II będą operować z pokładu lotniskowca HMS QUEEN ELIZABETH w 2018 r. Wszystko to jest możliwe dzięki naszemu rosnącemu budżetowi na wyposażenie, który wzrósł do 178 miliardów funtów szterlingów, zapewniając, że dostarczymy naszym żołnierzom wyposażenie najlepsze z możliwych”.

Iain Stevenson, Dyrektor Projektu lotniskowców typu Queen Elizabeth, BAE Systems, powiedział: „To ważny dzień dla naszych pracowników w całej Wielkiej Brytanii oraz dla naszych partnerów z Aircraft Carrier Alliance. Ujrzeć ostatnią sekcję dostarczoną do Rosyth, przed planowanym terminem, zgodnie z niewiarygodnymi standardami inżynierskimi to świadectwo poświęcenia, zdolności i pomysłowości wszystkich zaangażowanych w program”.

„Jest jeszcze wiele do zrobienia, ale program ma już za sobą niezwykłe momenty, jak próby systemu misji HMS QUEEN ELIZABETH i postępująca budowa HMS PRINCE OF WALES. HMS QUEEN ELIZABETH jest już zwodowany i bardzo szybko zbliża się dzień, w którym po raz pierwszy wejdzie triumfalnie do macierzystego portu w Portsmouth”.

144 koła, 16 osi i jeden pilot były potrzebne, aby przetransportować tylną nadbudówkę z hali budowy okrętów w Glasgow na barkę, przed podróżą morską długości 1335 mil wzdłuż południowego wybrzeża Anglii. Można śledzić dostawę, oglądając drogę przebytą przez holownik Esvagt Connector na stronie internetowej marinetraffic.com.

Lotniskowce typu Queen Elizabeth jako pierwsze jednostki na świecie mają innowacyjną konstrukcję z dwiema nadbudówkami. Przednia mieści mostek i służy przede wszystkim do sterowania okrętem. Tylna nadbudówka mieści systemy misji i jest zarazem wieżą kontroli lotów. Każda nadbudówka ma podstawową rolę, ale w sytuacjach awaryjnych obydwie mogą wzajemnie wykonywać swoje zadania, zwiększając przeżywalność okrętu.

Lotniskowce typu Queen Elizabeth będą podstawą zdolności morskich Wielkiej Brytanii. Każdy okręt, wypierający 65 tysięcy ton będzie zarazem czynną bazą wojskową o powierzchni ponad 16 tysięcy metrów kwadratowych, która może być przerzucona w dowolne miejsce na świecie. Okręty będą wystarczająco wszechstronne, aby brać udział w różnorodnych operacjach – począwszy od wsparcia działań bojowych po niesienie pomocy humanitarnej i zwalczanie skutków klęsk żywiołowych.

Lotniskowce HMS QUEEN ELIZABETH i HMS PRINCE OF WALES są dostarczone przez Aircraft Carrier Alliance, unikatową spółkę partnerską pomiędzy BAE Systems, Thales UK, Babcock i Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii. W tym ogólnonarodowym programie zatrudnionych jest bezpośrednio, w szczytowym okresie, 10 000 ludzi w sześciu stoczniach. Produkcja i odbiór odbywa się obecnie tylko w Rosyth, ale specjaliści z różnych dziedzin zostali zwerbowani z całego kraju, w tym wielu z zakładów BAE Systems w Glasgow i Frimley.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.