• <

ORP Ślązak ma opóźnienie. Stocznia Marynarki Wojennej nie daje rady

JK

18.12.2015 09:03 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo ORP Ślązak ma opóźnienie. Stocznia Marynarki Wojennej nie daje rady

Partnerzy portalu

ORP Ślązak ma opóźnienie. Stocznia Marynarki Wojennej nie daje rady - GospodarkaMorska.pl

Jeszcze w październiku informowaliśmy, że prace na ORP Ślązak idą zgodnie z planem i wchodzą w finalną fazę. Okazuje się jednak, że są spore opóźnienia w dokończeniu budowy okrętu. MON twierdzi, że Stocznia Marynarki Wojennej nie dotrzyma terminu realizacji.  

"Aktualnie trwa ocena stanu realizacji umowy połączona z wizją lokalną na terenie SMW. Ze wstępnych ustaleń wynika, że umowa nie zostanie zrealizowana w terminie, ze względu na opóźnienia z winy Wykonawcy. Ustalenie okresu opóźnienia będzie możliwe po przeprowadzeniu rozmów ze Stocznią Marynarki Wojennej, Thales Nederland B.V. i PBP Enamor Sp. z o.o., które planuje się zakończyć do końca bieżącego roku – poinformował rzecznik prasowy MON, Bartłomiej Misiewicz,na łamach portalu dziennikzbrojny.pl.

Ślązak miał być oddany do służby w 2016 r. Termin może przesunąć się nawet do 2018 r. 

Wodowanie kadłuba ORP Ślązak odbyło się na początku lipca. Budowa okrętu trwała 14 lat. Prace rozpoczęły się w 2001 roku, gdy rząd polski rozpoczął realizację programu „Gawron”, który miał zapewnić polskiej Marynarce Wojennej siedem nowoczesnych korwet. Jednostki miały być oddane w 2009 roku. W budżecie państwa wciąż brakowało pieniędzy na ukończenie tego projektu, dlatego sukcesywnie okrajano liczbę jednostek. Ostatecznie został tylko jeden okręt, którego ukończenie miało kosztować 1,1 mld złotych. MON zdecydował się nie kończyć tej jednostki, a gotowy kadłub, w którego zainwestowano 400 mln zł, został przeznaczony na budowę ORP Ślązak.

Do głównych zadań okrętu należy zwalczanie celów nawodnych, powietrznych, mniejszych jednostek i zagrożeń asymetrycznych; patrolowanie i ochrona torów podejściowych oraz morskich linii komunikacyjnych; eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych; kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych; zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego; współpraca z siłami specjalnymi w zakresie zabezpieczenia ich działań; doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie;udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych.

ORP  Ślazak w liczbach

    Długość całkowita – 95,2 m;
    Szerokość – 13,5 m;
    Wysokość do pokładu otwartego – 9,35 m;
    Zanurzenie – 3,6 m;
    Wyporność standardowa – ok. 1800 ton;
    Autonomiczność – 30 dni;
    2 Silniki Główne o mocy 2 x 3240 kW;
    Turbina mocy szczytowej 25 000 kW;
    Elektrownia okrętowa – 4 zespoły prądotwórcze o mocy 4 x 600 kW;
    Prędkość max. 30 węzłów +;
    Prędkość marszowa 18 węzłów – zasięg 2000 Mm;
    Prędkość ekonomiczna 14 węzłów – zasięg 4500 Mm;
    Wyposażenie dodatkowe: dziobowy pędnik azymutalny i aktywne stabilizatory kołysań.

Uzbrojenie

    System dowodzenia wraz z konsolami - dostawca firma THALES;
    Armata morska OTO MELARA - 76 mm;
    2 armaty MARLIN – WS - 30 mm;
    4 wyrzutnie pocisków rakietowych GROM;
    4 wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm;
    Stacja radiolokacyjna;
    Sonar nawigacyjno – ostrzegający;
    Głowica optoelektroniczna;
    System kierowania ogniem;
    Środki łączności i nawigacji.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.