Na spotkaniu Zespołu Trójstronnego ds. Przemysłu Stoczniowego, które odbyło się 22 października w siedzibie Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” w Warszawie, dyskutowano na temat sytuacji w branży morskiej. Wśród uczestników wydarzenia byli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury z sekretarzem stanu Arkadiuszem Marchewką na czele.
To było drugie w tym roku posiedzenie z udziałem władz, związkowców i pracodawców, co pozwoliło lepiej przedstawić sytuację w stoczniach i innych przedsiębiorstwach z branży morskiej, tak prywatnych jak i działających w ramach spółek skarbu państwa.
Wśród uczestników spotkania byli m.in. przedstawiciele Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia" S.A. i Stoczni Wulkan Sp. z o.o. ze Szczecina, Stoczni Remontowej Nauta z Gdyni, Grupy Remontowa Holding S.A. z Gdańska, a także Grupy Przemysłowej Baltic.
Wśród poruszanych tematów znalazły się omówienia sytuacji finansowej przedsiębiorstw, zrealizowanych przedsięwzięć i planów na przyszłość, a także stojące przed nimi wyzwania, jak choćby unowocześnienie infrastruktury stoczniowej czy zaangażowanie w projekty energetyczne choćby dla sektora morskiej energetyki wiatrowej.
Wiele miejsca poświęcono budowie promów Ro-Pax dla spółki Polskie Promy. Aktualnie trwa budowa jednostek o numerach NB101 i NB102. Przypomnijmy, wodowanie pierwszego z nich nastąpiło w październiku ub. r. na terenie Gdańskiej Stoczni „Remontowej” S.A. Przekazanie jednostki odbiorcy ma nastąpić w 2025 roku. Operatorem będzie spółka Unity Line, należąca do Grupy Polskiej Żeglugi Morskiej.
- Ten projekt jest kluczowy i konieczny do zakończenia, bo od tego zależy przyszłość polskich armatorów – podkreślił wiceminister Arkadiusz Marchewka, dodając, że budowa promów będzie kontynuowana w polskich stoczniach.
Wszystkie promy będą niskoemisyjne, zasilane silnikami na LNG ze wspomaganiem bateryjnym. Jednostki będą miały 195,6 metra długości i 32,2 metra szerokości. Linia ładunkowa będzie mierzyć 4100 metrów. Maksymalna prędkość, jaką rozwiną promy, wyniesie 19 węzłów, a podróżować nimi będzie mogło 400 pasażerów i 50 członków załogi. Za projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą odpowiadało biuro Remontowa Marine Design. Co istotne, Gdańska Stocznia „Remontowa” S.A. przygotowuje się do kolejnego, ważnego momentu, czyli zwodowania drugiej z budowanych jednostek.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii