• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Metal Shark prezentuje Prowler - autonomiczny, amfibijny wojskowy USV

Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Metal Shark prezentuje Prowler - autonomiczny, amfibijny wojskowy USV

Partnerzy portalu

Fot. Metal Shark

Konstruktor łodzi z Luizjany Metal Shark ogłosił debiut Prowlera, wszechstronnego bezzałogowca łączącego wiele unikalnych technologii, aby sprostać obecnym i przyszłym wymaganiom bojowym armii amerykańskiej i jej sojuszników. Firma wprowadza także na rynek Frenzy – wysokowydajny, amfibijny mikro-USV.

Łącząc możliwości autonomiczne, amfibijne i półzanurzalne z wydajnością i właściwościami morskimi smukłego, jednokadłubowego statku nawodnego o głębokim przekroju, Prowler został zaprojektowany, aby sprostać wyzwaniom operacyjnym zidentyfikowanym przez Marynarkę Wojenną Stanów Zjednoczonych i Korpus Piechoty Morskiej, dwóch kluczowych klientów Metal Shark.

W pełni amfibijny i zdolny do autonomicznego i zdalnego działania na lądzie lub na morzu, Prowler oferuje uproszczone startowanie i wyciąganie w porównaniu do tradycyjnych statków. Prowler może samodzielnie wystartować i odzyskać siły z ramp dla łodzi, bez napędu lub przyczepy, lub z pokładu studni statku-amfibii, bez potrzeby stosowania uciążliwych kołysek lub wózków. Powolne pełzanie Prowlera umożliwia autonomiczne lub zdalne działanie na lądzie, umożliwiając ustawianie i manewrowanie statkami przy minimalnym wysiłku.

Prowler działa na lądzie za pomocą opatentowanego układu napędu elektrycznego opracowanego przez firmę Metal Shark, który wykorzystuje niskociśnieniowe opony o dużej przyczepności współpracujące z dedykowanymi silnikami do napędu i sterowania. Siłowniki hydrauliczne podnoszą i opuszczają przednie i tylne koła do pracy na lądzie lub na morzu. Tylne koła są wyposażone w opony z certyfikatem OTR i hamulce morskie, a Prowler ma oświetlenie zgodne z DOT. Umożliwia to transport Prowlera po drogach za konwencjonalnym silnikiem napędowym bez przyczepy, co znacznie upraszcza logistykę dla operatorów.

Napędzany stacjonarnym silnikiem wysokoprężnym Volvo Penta D6 Aquamatic o mocy 300 koni mechanicznych i napędem rufowym, 9-metrowy Prowler ze spawanego aluminium podczas podróży zachowuje się jak typowy statek nawodny, a jego kadłub o głębokim kształcie V zapewnia prędkość sprintu 35 węzłów i zasięg 500 mil morskich.

Zaprojektowane do długotrwałego pływania w stanie częściowo zanurzonym, duże zintegrowane zbiorniki balastowe Prowlera zalewają, gdy statek jest nieruchomy. W trybie włóczęgi pokłady Prowlera znajdują się blisko linii wodnej, a nad wodą widoczny jest jedynie łukowaty maszt komunikacyjny statku. Częściowe zanurzenie zmniejsza profil operacyjny Prowlera, poprawiając jednocześnie stabilność czujników, systemów nadzoru i uzbrojenia.

Maszt Prowlera jest wyposażony w szereg urządzeń komunikacyjnych i system orientacji sytuacyjnej do autonomicznej lub zdalnej pracy, a także może być wyposażony w wyrzutnie z lewej i prawej burty do rozmieszczania inteligentnych dronów lub innej broni. Maszt służy również jako wlot powietrza dla silnika wysokoprężnego Prowlera. Akumulator litowo-jonowy lub opcjonalny agregat prądotwórczy obsługuje systemy utrzymywania stacji, nadzoru, naprowadzania i łączności podczas dłuższych okresów bezruchu trwających do tygodnia.

Winda zastosowana w kadłubie ślizgowym Prowlera umożliwia dronowi szybkie wydostanie się na powierzchnię ze stanu zanurzenia i wznowienie normalnej pracy po zakończeniu misji obserwacyjnej.

Prowler jest wyposażony w system sieci komputerowej, który może obsługiwać wiele pakietów oprogramowania dowodzenia i kontroli zgodnych ze standardem UMAA, autonomii, namierzania i sztucznej inteligencji. Architektura systemu Prowlera zapewnia elastyczność w przyszłości, umożliwiając dostosowanie oprogramowania i/lub aktualizacji sprzętu innych firm w celu obsługi możliwości wspólnego przechwytywania lub innych technologii, jeśli mogą być wymagane.

System komputerowy Prowlera wraz z układami napędowymi, mechanicznymi i elektrycznymi są zawarte w jednym wyjmowanym module, co pozwala na przyspieszoną obsługę serwisową, naprawę, modernizację lub wymianę na miejscu bez konieczności transportu statku.

Prowler może jednocześnie przenosić wiele ładunków o masie 455 kg całkowitej ładowności. Oprócz wspomnianych wcześniej inteligentnych dronów krążących, Prowler może przewozić do dwunastu amfibijnych mikro USV typu „Frenzy”, które są przewożone na pokładzie i startowane na własnych kołach poprzez rampę rufową Prowlera. Zaprojektowany i zbudowany przez Metal Shark, Frenzy ma elektryczny napęd strumieniem wody, przenosi ładunek o masie do 6 kg i podobnie jak Prowler może poruszać się w stanie częściowo zanurzonym.

Prowler i Frenzy zadebiutują publicznie w dniach 8–10 kwietnia na targach Sea -Air-Space 2024 w National Harbor w stanie Maryland, po czym powrócą do obiektów Metal Shark w Luizjanie w celu dalszych testów i rozwoju.

Metal Shark specjalizuje się w projektowaniu i budowie spawanych statków aluminiowych dla obronności, organów ścigania i operatorów komercyjnych. Kluczowi klienci to wojsko amerykańskie i zagraniczne, organy ścigania, straż pożarna, operatorzy statków pasażerskich, stowarzyszenia pilotów i inni klienci na całym świecie. Posiada trzy w pełni niezależne zakłady produkujące łodzie w Luizjanie w USA; ośrodek badawczo-projektowy i testowy w Alabamie w USA; plus wyspecjalizowany zakład inżynieryjny w Chorwacji, ponad 400 pracowników Metal Shark produkuje ponad 200 statków rocznie, mogąc poszczycić się dumnymi i udokumentowanymi osiągnięciami w zakresie wysokiej jakości i terminowości dostaw

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.