• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Mariaż norwesko-włoski za 70 mln euro. Nauki dla Polski

Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Mariaż norwesko-włoski za 70 mln euro. Nauki dla Polski

Partnerzy portalu

Mariaż norwesko-włoski za 70 mln euro. Nauki dla Polski - GospodarkaMorska.pl
Należąca do Fincantieri stocznia Castellamare di Stabia, fot. Fincantieri

Grupa Fincantieri otrzyma od Norwegów środki, za które nabędzie norweskie wyposażenie do budowanych jednostek. Gwarantem jest Eksfin (Export Finance Norway), który zapewnił środki na realizację kredytu eksportowego o wartości 70 mln euro. Część kwoty przeznaczona zostanie również na wykonanie usług przez norweskich eksporterów.

Fincantieri jest jedną z wiodących światowych grup przemysłowych w branży  stoczniowej, a przez to liczącym się globalnym nabywcą wyposażenia morskiego. Grupa Fincantieri jest również właścicielem norweskiej grupy stoczniowej VARD, która obecnie ma w portfelu zamówień kilka statków instalacyjnych i serwisowych dla morskiej energetyki wiatrowej oraz portfel kontraktów na inne jednostki specjalistyczne – poinformował Eksfin w dniu rozpoczęcia targów Nor-Shipping.

Wsparcie rodzimego przemysłu

Kredyty udzielone przez Eksfin mają jasny cel – wspieranie norweskich dostawców. Podkreśla się, że przeznaczone kwoty będą miały kluczowe znaczenie strategiczne dla norweskich producentów urządzeń morskich. Jest to typowe protekcjonistyczne podejście do istotnej dla Norwegii branży i bezpośrednie wpływanie na zwiększenie sprzedaży.

Podkreśla się, że włączając się w program 'buying Norwegian', Fincantieri uzyskuje dostęp do konkurencyjnego finansowania Eksfin. To z kolei zwiększa konkurencyjność norweskich eksporterów.

Działanie tego rozwiązania ma na celu zwiększenie dostępności i atrakcyjności zakupów poprzez konsolidację mniejszych pojedynczych zamówień w większy instrument finansowy gwarantowany przez agendą rządową.

Dodatkowe środki rządowe mają dla norweskiego przemysłu okrętowego istotną wartość. Przemysł ten jest skoncentrowany nie tylko na innowacjach, ale aktualnie  znajduje się w czasie reorientacji i rozwijania produkcji na nowych segmentach rynków.

Finanse dla nowych aktywności

Norwescy producenci aktywnie włączyli się w produkcję dla operatorów statków pasażerskich do operowania w warunkach arktycznych oraz różnych segmentów rynku offshore. Wiele firm postawiło na rozwój i komercjalizację układów statków wykorzystujących napędy przyjazne dla środowiska.

Zaawansowane są prace badawcze i wdrożeniowe sprzyjające efektywności energetycznej i zastosowaniu paliw alternatywnych. Eksfin wspiera więc rodzimy przemysł w rozwoju innowacji. Powiększa i tak duży portfel zamówień Fincantieri o produkty norweskie. Odwołuje się przy tym do wieloletniej współpracy firm grupy z kooperantami z Norwegii.

– Realny wymiar kooperacji Fincantieri ma swoje odzwierciedlanie w nabyciu  znacznej ilość urządzeń okrętowych i usług od blisko 40 różnych eksporterów w całej Norwegii, w tym dużych dostawców, takich jak Brunvoll, IMS Group, Jets Vacuum, Kongsberg Maritime, Scanship, Wärtsilä Valmarine i Yara Marine Technologies –  wymienia Eksfin, zaznaczając, że zamówienia i mniejsze kontrakty otrzymywały również niszowe MŚP.

Kredyt na dwa lata

Linia kredytowa Eksfin pozwala Fincantieri przez najbliższe dwa lata korzystać z kredytu na kolejne zakupy urządzeń i usług wykonywanych przez firmy z Norwegii.

Gwarantowana kwota dotyczy płatnych zakupów od norweskich eksporterów, zapewniając norweską gwarancję państwową o ratingu AAA opartej na linii kredytowej z Banco Santander. Ryzyko jest mocno zabezpieczone.

Zapewnia ona 90% transferu ryzyka ekspozycji kredytowych banku przeznaczonych na realizację kontraktów na gwaranta. Taka stopa zabezpieczenia praktycznie prawie zwalnia bank z konieczności martwienia się o ryzyko związane z ekspozycjami kredytowymi wykonywanymi na rzecz realizowanych kontraktów.

A należy zwrócić uwagę, że np. w polskim prawie bankowym, w przypadku stwierdzenia, że ryzyko związane z ekspozycjami kredytowymi zaklasyfikowane zostanie do kategorii „wątpliwe” lub „stracone”, to bank musi tworzyć rezerwy celowe w wysokości (odpowiednio) 50% lub nawet 100%.

Eksport z rządowym napędem

– To doskonały przykład tego, jak Eksfin realizuje powołanie, aby wspierać norweskich eksporterów, udzielając konkurencyjnych gwarancji państwowych i produktów kredytowych – powiedziała dyrektor zarządzająca Eksfinu, Tone Lunde Bakker zanim jeszcze Nor-Shipping nabrał rozpędu.

– Zachęcamy zarówno eksporterów, jak i właścicieli projektów do skontaktowania się z nami, jesteśmy łatwi w obsłudze i mamy dużo doświadczenia w tworzeniu efektywnych rozwiązań finansowych – podkreśliła dyrektor zarządzająca Eksfinu.

Eksfin powstał ponad 20 lat temu. Jest spółką państwową. Działa pod patronatem Ministerstwa Handlu, Przemysłu i Rybołówstwa od 1 lipca 2021 r. Norwegowie połączyli wówczas GIEK – Norwegian Export Credit Guarantee Agency (Norweską Agencę Gwarancji Kredytów Eksportowych) oraz Export Credit Norway AS.

Wniosek dla Polski

Polska stoi przed znacznymi inwestycjami w sektorze morskim. Budujemy promy i okręty. Być może przyjdzie wreszcie czas kontrakty na statki instalacyjne i serwisowe dla polskiej morskiej energetyki wiatrowej.

Może warto skorzystać z norweskich rozwiązań prawnych i finansowych, które mocniej wsparłyby polski przemysł budowy statków i okrętów. Działając tak jak Norwegowie nie tylko wspieramy własny przemysł w rozwoju innowacyjnych produktów o potencjale eksportowym, ale również zwiększamy konkurencyjność wytworzonych w Polsce produktów.


Partnerzy portalu

KONFERENCJA_PRAWA_MORSKIEGO_UG_2024
legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.