Grupa Fincantieri otrzyma od Norwegów środki, za które nabędzie norweskie wyposażenie do budowanych jednostek. Gwarantem jest Eksfin (Export Finance Norway), który zapewnił środki na realizację kredytu eksportowego o wartości 70 mln euro. Część kwoty przeznaczona zostanie również na wykonanie usług przez norweskich eksporterów.
Fincantieri jest jedną z wiodących światowych grup przemysłowych w branży stoczniowej, a przez to liczącym się globalnym nabywcą wyposażenia morskiego. Grupa Fincantieri jest również właścicielem norweskiej grupy stoczniowej VARD, która obecnie ma w portfelu zamówień kilka statków instalacyjnych i serwisowych dla morskiej energetyki wiatrowej oraz portfel kontraktów na inne jednostki specjalistyczne – poinformował Eksfin w dniu rozpoczęcia targów Nor-Shipping.
Wsparcie rodzimego przemysłu
Kredyty udzielone przez Eksfin mają jasny cel – wspieranie norweskich dostawców. Podkreśla się, że przeznaczone kwoty będą miały kluczowe znaczenie strategiczne dla norweskich producentów urządzeń morskich. Jest to typowe protekcjonistyczne podejście do istotnej dla Norwegii branży i bezpośrednie wpływanie na zwiększenie sprzedaży.
Podkreśla się, że włączając się w program 'buying Norwegian', Fincantieri uzyskuje dostęp do konkurencyjnego finansowania Eksfin. To z kolei zwiększa konkurencyjność norweskich eksporterów.
Działanie tego rozwiązania ma na celu zwiększenie dostępności i atrakcyjności zakupów poprzez konsolidację mniejszych pojedynczych zamówień w większy instrument finansowy gwarantowany przez agendą rządową.
Dodatkowe środki rządowe mają dla norweskiego przemysłu okrętowego istotną wartość. Przemysł ten jest skoncentrowany nie tylko na innowacjach, ale aktualnie znajduje się w czasie reorientacji i rozwijania produkcji na nowych segmentach rynków.
Finanse dla nowych aktywności
Norwescy producenci aktywnie włączyli się w produkcję dla operatorów statków pasażerskich do operowania w warunkach arktycznych oraz różnych segmentów rynku offshore. Wiele firm postawiło na rozwój i komercjalizację układów statków wykorzystujących napędy przyjazne dla środowiska.
Zaawansowane są prace badawcze i wdrożeniowe sprzyjające efektywności energetycznej i zastosowaniu paliw alternatywnych. Eksfin wspiera więc rodzimy przemysł w rozwoju innowacji. Powiększa i tak duży portfel zamówień Fincantieri o produkty norweskie. Odwołuje się przy tym do wieloletniej współpracy firm grupy z kooperantami z Norwegii.
– Realny wymiar kooperacji Fincantieri ma swoje odzwierciedlanie w nabyciu znacznej ilość urządzeń okrętowych i usług od blisko 40 różnych eksporterów w całej Norwegii, w tym dużych dostawców, takich jak Brunvoll, IMS Group, Jets Vacuum, Kongsberg Maritime, Scanship, Wärtsilä Valmarine i Yara Marine Technologies – wymienia Eksfin, zaznaczając, że zamówienia i mniejsze kontrakty otrzymywały również niszowe MŚP.
Kredyt na dwa lata
Linia kredytowa Eksfin pozwala Fincantieri przez najbliższe dwa lata korzystać z kredytu na kolejne zakupy urządzeń i usług wykonywanych przez firmy z Norwegii.
Gwarantowana kwota dotyczy płatnych zakupów od norweskich eksporterów, zapewniając norweską gwarancję państwową o ratingu AAA opartej na linii kredytowej z Banco Santander. Ryzyko jest mocno zabezpieczone.
Zapewnia ona 90% transferu ryzyka ekspozycji kredytowych banku przeznaczonych na realizację kontraktów na gwaranta. Taka stopa zabezpieczenia praktycznie prawie zwalnia bank z konieczności martwienia się o ryzyko związane z ekspozycjami kredytowymi wykonywanymi na rzecz realizowanych kontraktów.
A należy zwrócić uwagę, że np. w polskim prawie bankowym, w przypadku stwierdzenia, że ryzyko związane z ekspozycjami kredytowymi zaklasyfikowane zostanie do kategorii „wątpliwe” lub „stracone”, to bank musi tworzyć rezerwy celowe w wysokości (odpowiednio) 50% lub nawet 100%.
Eksport z rządowym napędem
– To doskonały przykład tego, jak Eksfin realizuje powołanie, aby wspierać norweskich eksporterów, udzielając konkurencyjnych gwarancji państwowych i produktów kredytowych – powiedziała dyrektor zarządzająca Eksfinu, Tone Lunde Bakker zanim jeszcze Nor-Shipping nabrał rozpędu.
– Zachęcamy zarówno eksporterów, jak i właścicieli projektów do skontaktowania się z nami, jesteśmy łatwi w obsłudze i mamy dużo doświadczenia w tworzeniu efektywnych rozwiązań finansowych – podkreśliła dyrektor zarządzająca Eksfinu.
Eksfin powstał ponad 20 lat temu. Jest spółką państwową. Działa pod patronatem Ministerstwa Handlu, Przemysłu i Rybołówstwa od 1 lipca 2021 r. Norwegowie połączyli wówczas GIEK – Norwegian Export Credit Guarantee Agency (Norweską Agencę Gwarancji Kredytów Eksportowych) oraz Export Credit Norway AS.
Wniosek dla Polski
Polska stoi przed znacznymi inwestycjami w sektorze morskim. Budujemy promy i okręty. Być może przyjdzie wreszcie czas kontrakty na statki instalacyjne i serwisowe dla polskiej morskiej energetyki wiatrowej.
Może warto skorzystać z norweskich rozwiązań prawnych i finansowych, które mocniej wsparłyby polski przemysł budowy statków i okrętów. Działając tak jak Norwegowie nie tylko wspieramy własny przemysł w rozwoju innowacyjnych produktów o potencjale eksportowym, ale również zwiększamy konkurencyjność wytworzonych w Polsce produktów.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych