• <

Korupcja na morskich szlakach. Nigerię kosztuje to 204 mln USD rocznie

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Korupcja na morskich szlakach. Nigerię kosztuje to 204 mln USD rocznie
Apapa Port Complex, fot. NigerianPorts.gov.ng

Według duńskiej firmy analitycznej korupcja w morskim handlu Nigerii kosztuje to państwo 182,3 tys. USD przeciętnie za jedną dostawę morską. W raporcie szczegółowo opisano wyniki badania opracowanego przez firmę QBIS zajmującą się oceną skutków społeczno-gospodarczych korupcji w transporcie towarów drogą morską.

Jako studium przypadku przyjęto skutki bezpośrednich i pośrednich kosztów korupcji na dostawach towarów drogą morską w sektorze prywatnym, utracone korzyści przez rząd i koszty ponoszone przez społeczeństwo Nigerii.

– Urzędnicy rządowi pobierający łapówki za rutynowe zadania lub „przymusowa” korupcja powodują szkody gospodarcze w postaci opóźnień statków i wyższych kosztów handlowych, a także wpływają na dobrostan marynarzy i narażają ich oraz inne osoby na ryzyko postępowania karnego – informują autorzy raportu „The Cost of Maritime Corruption to the Industry and Society” opracowanego w ramach The Maritime Anti-Corruption Network.

– Ponieważ 63% Nigeryjczyków, czyli 133 miliony osób, sklasyfikowano jako biednych, to znakomita większość nigeryjskich rodzin nie ma nadwyżki budżetowej. Zwiększone koszty importu spowodowane korupcją prawdopodobnie zmniejszą popyt gospodarstw domowych i sprawią, że podstawowe towary staną się mniej dostępne dla przeciętnej nigeryjskiej rodziny – zauważa się w raporcie. Jeśli nie nastąpi poprawa w zwalczaniu korupcji, autorzy raportu przewidują, że ceny detaliczne zbóż i benzyny będą wyższe o 1-2%.

Płacić jak za zboże


W przypadku korupcji na szlakach morskich sprawdza się powiedzenie, że „trzeba płacić jak za zboże”. W scenariuszu opisującym dotychczas zarejestrowane przypadki korupcji, w którym wszystkie prośby o przekupstwo są spełniane bez oporu, badanie wykazało, że korupcja powoduje wzrost kosztów handlowych o 147 tys. USD za dostawę statkiem zboża i ponad 187 tys. USD za transport benzyny. Te towary wzięto pod uwagę, bowiem żywność i benzyna stanowią około jednej trzeciej importu Nigerii.

Korupcja w portach ma również swój ogólny wymiar ekonomiczny i drastyczne skutki budżetowe. Stwierdza się, że „korupcja na morzu skutkuje roczną obniżką PKB o 204 mln USD i roczną redukcją dochodów pobieranych przez służbę celną o 42 mln USD”. Są również istotne skutki społeczne. Korupcja w obrotach morskich sprawia, że w Nigerii jest zatrudnionych w obrocie towarów drogą morską około 235 osób na pełnych etatach. To mniejsza aktywność gospodarcza w portach, spedycji i transporcie obsługującym towary dowożone drogą morską.

Topienie korupcji


Analizowano również efekty skutecznej walki z korupcją. Z badania wynika, że ​​podejście polegające na zerowej tolerancji wobec przekupstwa podczas odprawy statków ma wymierne efekty. Szkody spowodowane korupcją zmniejszają koszty dostaw przez porty morskie o około 62%. Obniżając koszty korupcji o około 114 tys. USD na dostawę, rachunki za korupcję morską spadają o około 100 mln USD rocznie. W efekcie negatywne skutki gospodarcze zmniejszają się o 230 mln USD.

– Mówiąc „nie” korupcji na morzu, PKB Nigerii może wzrosnąć o około 130 mln USD rocznie. Dochody celne z ceł wzrosną o 28 mln USD rocznie. Ograniczenie korupcji w portach może przyczynić się do utworzenia 147 tys. stanowisk pracy w pełnym wymiarze czasu pracy – stwierdza się w raporcie. Taki może być wynik większej sprzedaży i aktywności gospodarczej w całym łańcuchu dostaw w Nigerii.

MACN zauważa pozytywne działania rządu Nigerii. Stwierdza się, że połączone wysiłki biznesu i rządu ograniczyły korupcję w Nigerii. Zauważono, że ponad 90% przypadków korupcji jest obecnie rozwiązywanych w ciągu 24 godzin. Przed 2019 r. w przypadku pojedynczej sprawy trwało to od siedmiu do dziesięciu dni. Obecnie średni czas rozwiązywania problemu łapówkarstwa wynosi od jednej do ośmiu godzin.

– Imponujące jest to, że 98% eskalacji incydentów zostało pomyślnie rozwiązanych, a pozostałe 2% zostało przekazane władzom w celu wyjaśnienia protokołów – podkreśla MACN.

Badanie skutków korupcji w transporcie morskim MACN (Morska Sieć Antykorupcyjna) prowadzi od ponad dziesięciu lat. Dane zbiera się bezpośrednio u operatorów i spedytorów oraz instytucji rządowych, w tym celnych. Badanie korupcji prowadzi się w sektorze portowym i transporcie morskim.

Zauważa się, że dotąd dokumentowano szczegółowe zestawienia bezpośrednich kosztów korupcji. Brakowało jednak kompleksowej oceny jej ogólnego wpływu finansowego na biznes morski i społeczeństwo. Dotąd nie analizowano tak wnikliwie kosztów pośrednich, takich jak wydłużony czas realizacji dostaw towarów statkami i opóźnienia w przeładunku.

– Choć łatwo jest odrzucić próby ograniczenia korupcji, osobiście jestem przekonany, że dzięki większej przejrzystości, cyfryzacji i lepszemu zarządzaniu, korupcja w portach zmniejszyła się w ciągu ostatnich dziesięcioleci – zauważa na portalu społecznościowym Jan Hoffmann, Head, Trade Logistics, UNCTAD, który chwali dociekliwość autorów raportu QBIS.

– Wciąż pamiętam, że jako marynarz widziałem, jak standardowa waluta w postaci paczki Marlboro i butelki Johnny'ego Walkera musiała przejść z rąk do rąk, zanim mogliśmy otworzyć pokrywy luków. Może się to jeszcze zdarzyć, ale dziś zdarza się rzadziej – podkreśla Hoffmann.

Nowe badanie The Maritime Anti-Corruption Network, opracowane przez duńską firmę konsultingową QBIS, określa ilościowo wartość korupcji w USD dla sektora prywatnego, rządu i społeczeństwa. Zidentyfikowano również ukryte koszty pośrednie wynikające z praktyk korupcyjnych w całym morskim łańcuchu dostaw. W badaniu uwzględniono koszty importu, począwszy od transportu morskiego, aż do ceny towaru dla konsumenta końcowego, z wyłączeniem zysku. Uwzględniono jednocześnie ukryte koszty pośrednie wynikające z długich terminów realizacji, opóźnień i dodatkowych opłat w formie łapówek.

Cały raport „The Cost of Maritime Corruption to the Industry and Society” jest dostępny online.

SOLID PORT_790_140_2024
Port Gdańsk Business Mixer 2025

Dziękujemy za wysłane grafiki.