Monika Woźniak-Lewandowska
Na terminalu promowym w Świnoujściu zakończyły się prace budowlane nad przystosowaniem infrastruktury terminala do obsługi transportu intermodalnego.
Na terminalu promowym w Świnoujściu odbyła się konfernecja prasowa z okazji zakończenia prac budowlanych dostosowujących go do potrzeb transportu intermodalnego. Wzięli w niej udział m.in. przedstawiciele armatorów promowych, partnerskich portów Ystad i Trelleborg oraz wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Obszarem inwestycji objęta była północna część terminala, tj. stanowiska promowe nr 5 i 6 oraz ich zaplecze. Oba stanowiska połączono w jedno. Dzięki temu powstała jedna linia cumownicza o długości 294 metrów umożliwiająca obsługę promów o długości do 270 metrów. Wykonano także roboty związane z umocnieniem dna.
Rampa przeładunkowa została przebudowana do nowych parametrów technicznych – ma obecnie 35 m szerokości i 180 ton nośności. Przebudowano istniejącą i wykonano nową niezbędną infrastrukturę techniczną na nabrzeżu i zapleczu (kanalizacja wód opadowych i sanitarna, sieci wodnej, sieci wody pożarowej i sieci teletechnicznej, zasilanie w energię elektryczną, oświetlenie, itd.).
Przebudowano istniejące i zbudowano nowe tory kolejowe na zapleczu stanowisk promowych nr 4 i 5. Poddano przebudowie istniejące place manewrowo-postojowe, jak również wybudowano nowe ze 170 miejscami postojowymi dla naczep umożliwiające obsługę ładunków intermodalnych. Powstała też nowa estakada nad stacją kolejową Świnoujście, która skomunikuje zaplecze z terenem terminala.
W ramach inwestycji ZMPSiŚ zakupił także specjalistyczny sprzęt: wozy kontenerowe, ciągniki siodłowe, tablety przemysłowe, radiotelefony i platformy kontenerowe wraz z akcesoriami.
Koszt inwestycji to 185 milionów złotych. Projekt ma wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę.
Terminal promowy obsługuje 12-13 zawinięć na dobę. W całym minionym roku liczba zawinięć wyniosła 3387. Oferuje blisko siedem kilometrów długości linii ładunkowej. W 2022 roku obsłużył 1 097 535 osób, 515 688 szt. samochodów ciężarowych i naczep oraz 270 969 szt. samochodów osobowych. Łączny tonaż wyniósł 14 463,0 tys. ton.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie LOI
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie