• <

Indeks zadowolenia marynarzy ujawnia ich obawy związane z kryzysem wymiany załóg

12.05.2021 09:16 Źródło: własne
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Indeks zadowolenia marynarzy ujawnia ich obawy związane z kryzysem wymiany załóg

Partnerzy portalu

Indeks zadowolenia marynarzy ujawnia ich obawy związane z kryzysem wymiany załóg - GospodarkaMorska.pl
Fot. Offshore Energy

Przewlekłe obawy i wątpliwości dotyczące kryzysu wymiany załóg dominowały wśród opinii marynarzy – wynika z ujawnionego Indeksu Zadowolenia Marynarzy (Seafarers Happiness Index).

Organizacja Mission to Seafarers stwierdziła, że kwestia szczepień marynarzy również wysunęła się na pierwszy plan i prawdopodobnie będzie problemem długotrwałym, dopóki rozwiązania tych problemów nie zostaną jasno określone na szczeblu międzynarodowym.

- Kwestia zmian załogi jest nadal ogromnym problemem i chociaż istnieją pewne oznaki poprawy, wciąż jest wiele krajów o rosnących wskaźnikach zakażeń, które nie są jeszcze w stanie poradzić sobie z efektywnym przemieszczaniem się załogi - czytamy w raporcie.

Napięcia i presja, a nawet rasizm

- Napięcia na pokładzie wydają się rosnąć. Kontynuując trend obserwowany w ostatnich raportach, nastąpił wzrost liczby marynarzy mówiących o zastraszaniu i nękaniu na swoich statkach. Słyszeliśmy również niepokojące obawy dotyczące ksenofobii, a nawet rasizmu.

Co więcej, respondenci ankiety wskazywali na rosnącą presję na przepracowywanie nadmiernych godzin, a także na problem oszukańczego prowadzenia ewidencji, obserwując marynarzy pracujących od 14 do 15 godzin dziennie, ale zmuszonych do podpisywania miesięcznego zaświadczenia o pracy zgodnego z godzinami pracy. 

Ponadto obciążenie pracą i zadania stawiane załodze również powodują duże straty, szczególnie w związku z presją na zmniejszenie liczby personelu i niewykorzystanych okresów odpoczynku.

Lepsza łączność

Z drugiej strony, nastąpił pewien postęp w zakresie łączności, ponieważ więcej marynarzy może uzyskać dostęp do Internetu i łączyć się z przyjaciółmi, rodziną i bliskimi w domu. Coraz więcej firm żeglugowych pracuje nad zapewnieniem swoim załogom dostępu do Wi-Fi. W raporcie stwierdzono, że wpływ tego trendu był pozytywny, a osoby, które mogą teraz łatwiej i taniej pozostać w kontakcie, donoszą, że poprawiło to ich życie na morzu.

Średnie wyniki SHI pokazały poziom zadowolenia marynarzy w pierwszym kwartale 2021 roku. Na poziomie 6,46 / 10, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu z 6,37 w czwartym kwartale zeszłego roku.

- Biorąc pod uwagę indeks zadowolenia marynarzy z tego kwartału, podkreślający ogromne różnice w obciążeniu pracą, poziomach szczęścia i dobrobytu na pokładzie, mamy nadzieję, że ten raport pomoże skupić się na ich pilnych potrzebach - powiedział Andrew Wright, sekretarz generalny Mission to Seafarers.

Postęp jest powolny, ale nie możemy pozwolić na zatrzymanie impetu. Mamy nadzieję, że marynarze będą uznawani za kluczowych międzynarodowych pracowników w kontekście zmian załogi i dostępu do szczepionek. Przede wszystkim musimy nadal słuchać naszych marynarzy i już teraz podejmować praktyczne działania, aby zaspokoić ich potrzeby – dodał Wright.



Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.