Przewlekłe obawy i wątpliwości dotyczące kryzysu wymiany załóg dominowały wśród opinii marynarzy – wynika z ujawnionego Indeksu Zadowolenia Marynarzy (Seafarers Happiness Index).
Organizacja Mission to Seafarers stwierdziła, że kwestia szczepień marynarzy również wysunęła się na pierwszy plan i prawdopodobnie będzie problemem długotrwałym, dopóki rozwiązania tych problemów nie zostaną jasno określone na szczeblu międzynarodowym.
- Kwestia zmian załogi jest nadal ogromnym problemem i chociaż istnieją pewne oznaki poprawy, wciąż jest wiele krajów o rosnących wskaźnikach zakażeń, które nie są jeszcze w stanie poradzić sobie z efektywnym przemieszczaniem się załogi - czytamy w raporcie.
Napięcia i presja, a nawet rasizm
- Napięcia na pokładzie wydają się rosnąć. Kontynuując trend obserwowany w ostatnich raportach, nastąpił wzrost liczby marynarzy mówiących o zastraszaniu i nękaniu na swoich statkach. Słyszeliśmy również niepokojące obawy dotyczące ksenofobii, a nawet rasizmu.
Co więcej, respondenci ankiety wskazywali na rosnącą presję na przepracowywanie nadmiernych godzin, a także na problem oszukańczego prowadzenia ewidencji, obserwując marynarzy pracujących od 14 do 15 godzin dziennie, ale zmuszonych do podpisywania miesięcznego zaświadczenia o pracy zgodnego z godzinami pracy.
Ponadto obciążenie pracą i zadania stawiane załodze również powodują duże straty, szczególnie w związku z presją na zmniejszenie liczby personelu i niewykorzystanych okresów odpoczynku.
Lepsza łączność
Z drugiej strony, nastąpił pewien postęp w zakresie łączności, ponieważ więcej marynarzy może uzyskać dostęp do Internetu i łączyć się z przyjaciółmi, rodziną i bliskimi w domu. Coraz więcej firm żeglugowych pracuje nad zapewnieniem swoim załogom dostępu do Wi-Fi. W raporcie stwierdzono, że wpływ tego trendu był pozytywny, a osoby, które mogą teraz łatwiej i taniej pozostać w kontakcie, donoszą, że poprawiło to ich życie na morzu.
Średnie wyniki SHI pokazały poziom zadowolenia marynarzy w pierwszym kwartale 2021 roku. Na poziomie 6,46 / 10, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu z 6,37 w czwartym kwartale zeszłego roku.
- Biorąc pod uwagę indeks zadowolenia marynarzy z tego kwartału, podkreślający ogromne różnice w obciążeniu pracą, poziomach szczęścia i dobrobytu na pokładzie, mamy nadzieję, że ten raport pomoże skupić się na ich pilnych potrzebach - powiedział Andrew Wright, sekretarz generalny Mission to Seafarers.
Postęp jest powolny, ale nie możemy pozwolić na zatrzymanie impetu. Mamy nadzieję, że marynarze będą uznawani za kluczowych międzynarodowych pracowników w kontekście zmian załogi i dostępu do szczepionek. Przede wszystkim musimy nadal słuchać naszych marynarzy i już teraz podejmować praktyczne działania, aby zaspokoić ich potrzeby – dodał Wright.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych