W dniach 10-12 czerwca br. w Szczecinie, już po raz trzeci, odbędzie się Międzynarodowy Kongres Morski. Towarzyszyć temu wydarzeniu będzie również już po raz trzeci) zebranie członków Polskiego Stowarzyszenia Prawa Morskiego. Stowarzyszenie zostało założone w czerwcu 2013 r., w Szczecinie, przy okazji I. Międzynarodowego Kongresu Morskiego.
Inicjatorami tego przedsięwzięcia był Związek Armatorów Polskich wespół z kancelarią prawną „Marek Czernis Kancelaria Radcy Prawnego” w Szczecinie. Intencją założycieli było reaktywowanie działalności Polskiego Stowarzyszenia Prawa Morskiego, które powstało jeszcze przed II wojną światową.
Jednym z najważniejszych celów Stowarzyszenia, skupiającego prawników specjalizujących się w prawie morskim, było przywrócenie członkostwa Polski w Międzynarodowym Komitecie Morskim (CMI) z siedzibą w Antwerpii, najstarszej na świecie pozarządowej organizacji. Członkami tej organizacji są stowarzyszenia prawnicze z ponad 50 krajów. Polska działała na forum tej organizacji do 1998 roku, właśnie poprzez Polskie Stowarzyszenie Prawa Morskiego. Wraz z zawieszeniem działalności Stowarzyszenia ustało nasze członkostwo w CMI. W dniu 1 października 2013 r., w Dublinie, Zgromadzenie Ogólne CMI podjęło jednogłośnie uchwałę o ponownym przyjęciu Polskiego Stowarzyszenia Prawa Morskiego w poczet członków CMI.
Wspomnieć należy, iż od samego początku swojej działalności CMI brało i bierze udział w tworzeniu wielu morskich konwencji międzynarodowych (np. Reguł Yorku-Antwerpii). Aktualny stan prac CMI dyskutowany jest na corocznych zgromadzeniach członków tej organizacji. W tym roku zebranie członków CMI (z udziałem przedstawicieli strony polskiej) odbędzie się w Stambule (w dniach 7-9 czerwca).
Celami Stowarzyszenia są też popularyzacja i rozwój prawa morskiego, jego unifikacja, integracja środowiska prawników morskich, aktywna współpraca z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Morskiego, Komisją Prawa Morskiego PAN, Międzynarodową Organizacją Morską (IMO), Stowarzyszeniem Armatorów Unii Europejskiej (ECSA), a także aktywny udział i pomoc ekspercka w pracach Związku Armatorów Polskich, Komisji Sejmowych oraz Parlamentu Europejskiego.
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Cadeler – solidny przychód, dużo zamówień
Konferencja Offshore Wind 2.0. Hydrotechnika dla MEW
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego
Bureau Veritas przyznaje pierwszy na świecie certyfikat dla prototypu morskiego rozwiązania fotowoltaicznego firmy SolarDuck