Pierwsza edycja wydarzenia, które odbyło się 22 lipca br. w Wejherowie, skupiała się na perspektywach rozwoju Pomorza oraz trwających inwestycjach, zarówno sektora prywatnego, jak i rządowego. Podczas trwania kongresu nie zabrakło tematów dotyczących branży morskiej, poruszanych przez jej przedstawicieli.
Z uczestnikami połączył się Premier RP Mateusz Morawiecki, który życzył owocnych dyskusji przynoszących wymierne korzyści. – Bo bogate Pomorze to bogata Polska - podkreślił szef rządu. W kongresie wzięli udział: minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński, wiceminister finansów Sebastian Skuza, wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, wojewoda pomorski Dariusz Drelich oraz przedstawiciele samorządów i instytucji państwowych.
Partnerami Kaszubsko – Kociewskiego Kongresu Samorządowego było Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Bank Gospodarstwa Krajowego, Port Gdynia, Port Gdańsk, WFOŚiGW w Gdańsku oraz Polskie Elektrownie Jądrowe.
Podczas Kongresu minister Piotr Gliński przypomniał inwestycje kulturalne w województwie pomorskim, które są realizowane, bliskie ukończenia oraz te, które ministerstwo zamierza zrealizować w przyszłości. Jedną z takich inwestycji jest powstające w Łebie Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego. Minister kultury zapewnił również, że prawdopodobnie 22 sierpnia zostanie podpisany list intencyjny z władzami Władysławowa na wybudowanie w tym mieście oddziału Narodowego Muzeum Morskiego poświęconemu polskiemu żeglarstwu.
- Żeglarstwo to jest piękny sport, ale także szkoła życia, szkoła wychowania, tak jak polskie morze i relacja do tego morza, które nam się kojarzy z Hallerem, ale z drugiej strony także z gen. Zaruskim. To jest symbol wychowania w najlepszym tego słowa znaczeniu, wychowania kolejnych pokoleń do gotowości aby sprostać różnym wyzwaniom, a morze i żeglarstwo tego uczą. Marzy mi się, żeby Polska traktowała żeglarstwo i morze tak, jak kraje morskie takie jak Nowa Zelandia czy Wielka Brytania. Tam tradycja jest silnie związana z tożsamością tamtych wspólnot narodowych i w Polsce, zwłaszcza na Pomorzu, powinno być tak samo - stwierdził minister.
W trakcie wydarzenia przedstawiciele biznesu, samorządu i rządu rozmawiali na temat rozwoju Pomorza, Kaszub i Kociewia. Wymieniając się opiniami wspomnieli o inwestycjach rządowych, w tym Trasie Kaszubskiej, budowanej Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta i S6 w pełnym przebiegu do Szczecina. Omówiono także przedsięwzięcia kolejowe, w tym modernizacje linii 201 i 202, a także realizacji programów portowych zwiększających możliwości przeładunkowe, czy rozpoczynających się programach energetycznych - budowie elektrowni jądrowej i morskich farm wiatrowych.
Z programów rządowych województwo pomorskie otrzymało jak dotąd 4,8 miliarda złotych na takie cele jak:
- Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych - 3 219 407 418,02 zł na 546 zadań.
- Fundusz Inwestycji Lokalnych- 744 789 565,59 zł.
- Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg - 853 665 141,91 zł, 930 zadań, 1087,25 km dróg.
- Rządowy Program Odbudowy Zabytków - 114 918 700,92 zł.
- Budowa drogi ekspresowej S6 na odcinku Słupsk – Bożepole Wielkie, łączny koszt - 2 687 995 749,46 zł .
- Trasa Kaszubska, łącznie: 2 114 700 000 zł.
- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, łącznie: 2 215 469 759,55 zł.
- Program budowy 100 obwodnic: Obwodnica Brzezia (zakończona): 44 528 261 zł ( pozostałe w realizacji: obwodnice Człuchów, Słupsk, Kobylnica, Starogard Gdański, Sztum).
- Inwestycje kolejowe m.in. poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni - 1 644,8 mln zł (2019-2023), poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk - 1 216,7 mln zł (2019-2022), poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk – 222 mln zł (2014-2023), prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto - 564,2 mln zł.
Port Gdańsk podczas wydarzenia reprezentował pełnomocnik zarządu ds. operacyjnych Adam Kłos. Zwrócił on uwagę, że Polska przez ostatnie 3 dekady zanotowała najwyższy wzrost gospodarczy, a porty morskie są odzwierciedleniem sytuacji gospodarczej kraju. Oprócz kwestii gospodarczych, pomagają również naszym sojusznikom militarnym w zapewnieniu bezpieczeństwa. Zapewniają także miliardowe inwestycje. Jeżeli Polska sięgnęła średnio 80% tego co Europa, to "Pomorze jest znacznie wyżej".
- Odnośnie dynamiki rozwoju Port Gdańsk jest obecnie ósmym portem Europy, a szóstym w Unii Europejskiej. Za nami są takie porty jak Barcelona, Marsylia. Przed nami liga mistrzów tj. Rotterdam. Bądźmy z tego dumni - podkreślił Adam Kłos.
Jak przekazał w trakcie wydarzenia, w gdańskim porcie przez ostanie 6 lat poprawa dostępu do infrastruktury to wydatek prawie 1,5 mld złotych w tym miliardowe środki z Urzędu Morskiego na falochrony, obrotnice, pogłębieni Są też prowadzone kolejne inwestycje. Budowane jest kolejne stanowisko Naftoportu, trwają prace nad stworzeniem Portu Centralnego. Rozwijają się terminale w porcie wewnętrznym. Zarząd Portu tworzy ramy, a biznes się w nie wpisuje. Ten rok Port Gdańsk zamknie wynikiem 80 mln ton, co oznacza 100 % wzrost, jednocześnie będąc dużym palcem budowy. 100% ropy naftowej trafia do Portu przez Naftoport. Wpływy do budżetu to poziom 44 mld z samych danin - cło, akcyza wpływa z Polskich portów. Stanowi to 10% wszystkich danin.
Konosament – wydanie ładunku na podstawie konosamentu imiennego
Największe takie zamówienie w historii? Qatar Energy zamawia 18 wielkich gazowców za 6 mld dolarów
Bandera wygodna dla polskich armatorów i rządu. Jak przywrócić ją flocie handlowej?
Na oczach Zachodu rosyjska "flota-widmo" przewozi broń i ropę
Alarm dla portów. Potrzebna aktywizacja przemysłu Unii Europejskiej
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro