W Holandii na terytorium jednego z głównych portów powstanie zakład produkcji zielonego wodoru.
Port North Sea to 60-kilometrowy transgraniczny obszar portowy, który rozciąga się od Vlissingen na wybrzeżu Morza Północnego w Holandii, około 32 km w głąb lądu do Gandawy w Belgii. Jest centralnym węzłem w Europie, przez którego przechodzi wiele rodzajów towarów. Na jego terytorium powstanie fabryka zielonego wodoru, czyli produkowanego z wykorzystaniem energii generowanej w instalacjach OZE. Za projekt odpowiedzialne są dwie firmy – Volth2 oraz Virya Energy, które podpisały już umowę o współpracy.
Fabryka zielonego wodoru powstanie dokładnie w mieście Terneuzen na terenie portu w parku przemysłowym Axelse Vlakte. W przygotowaniu jest długoterminowa umowa dotycząca użytkowania obszaru przemysłowego o powierzchni 30 tys. m2.
3600 ton zielonego wodoru w skali roku
Jak czytamy w komunikacie port North Sea, fabryka będzie znajdowała się pobliżu aktywów istniejącego producenta bio-LNG. W bezpośrednim sąsiedztwie trwają prace nad dwoma kolejnymi projektami dotyczącymi bioetanolu. Port w tym kraju może stać się jednym z klastrów różnych producentów zrównoważonych paliw i surowców w Holandii, co stwarza potencjalne synergie między różnymi nowymi formami produkcji i wykorzystaniem zielonego wodoru. Ten może być wykorzystywany jako paliwo i surowiec w procesach produkcyjnych, oprócz szarego i niebieskiego wodoru.
Zaletą lokalizacji jest dostępność dróg, kolei oraz transportu morskiego, z pomoc których będzie mógł być transportowany wodór na większym obszarze. Wartość inwestycji oszacowano na poziomie 35-40 mln euro.
Holandia wyznaczyła cele klimatyczne, w tym dla ekologicznego wodoru, aby zmniejszyć swój ślad węglowy (redukcję CO2) o 49 proc. do 2030 roku i 95 proc. do 2050 roku.
Czy nowe przepisy w zakresie prawa pierwokupu w portach będą faktycznie tak problematyczne? Wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Ewolucja branży morskiej – rozmowa z Andrzejem Smoleńskim
Wydano zezwolenie na rozbudowę węzła Gdańsk Południe
Mimo sankcji, 250 transportów z paliwem wywiozły w ostatnim miesiącu z Rosji europejskie statki
Moskwa: Polska rozbudowała terminal LNG i do końca roku będzie on "miał dyspozycyjność do 8 mld m sześc."
Polska stała się portem zastępczym i hubem logistycznym dla Ukrainy