pc
Ponad 18 mln zł ma kosztować jednostka dla Urzędu Morskiego w Gdyni do obsługi oznakowania nawigacyjnego na wodach Zalewu Wiślanego. Jednostka ma być przekazana do eksploatacji w połowie przyszłego roku. Urząd w najbliższych latach kupi pięć nowych statków.
W piątek w Gdyni dyrektor Urzędu Morskiego, kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski i kierownik sprzedaży fińskiej stoczni z siedzibą w Uusikaupunki, Juha Granqvist podpisali umowę na projekt, budowę i dostawę jednostki do obsługi oznakowania nawigacyjnego na wodach Zalewu Wiślanego. Ma ona zastąpić statek hydrograficzny Hydrograf-7 zbudowany w 1960 roku.
Urząd Morski na swojej stronie poinformował, że budowa jednostki ma kosztować 18,3 mln zł. Kontrakt ma być zrealizowany w ciągu 16 miesięcy od podpisania umowy. Na pokładzie statku będzie mogło przebywać dziesięć osób, w tym trzy osoby załogi i siedmiu pracowników. Jego prędkość ekonomiczna ma wynosić 10-12 węzłów, zasięg przy prędkości ekonomicznej - 600 mil morskich a autonomiczność żeglugi – pięć dni dla sześciu osób. Jednostka ma być wykorzystywana na terenie Zalewu Wiślanego oraz w żegludze przybrzeżnej do 12 mil morskich od brzegu. W części rufowej ma posiadać pokład ładunkowy do transportowania oznakowania nawigacyjnego. Statek ma być wyposażony m.in. w hydrauliczny dźwig pokładowy.
Jest to kolejna, trzecia jednostka budowana w ramach projektu „Wymiana taboru pływającego Urzędu Morskiego w Gdyni”. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Ostatnim etapem jego realizacji będzie „Zaprojektowanie, budowa i dostawa dwóch szybkich jednostek kontrolno – inspekcyjnych dla kapitanatów portów”. Obecnie prowadzone jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego. Otwarcie ofert planowane jest na maj.
W ramach projektu Urząd Morski ma kupić pięć specjalistycznych jednostek o łącznej wartości 83,5 mln zł. Dofinansowanie z UE ma wynieść prawie 71 mln zł. Nowe statki to: specjalistyczna jednostka hydrograficzna wraz z wyposażeniem w postaci nowego systemu gromadzenia i obróbki danych hydrograficznych, jednostka dla obsługi Kapitanatu Portu Gdynia, jednostka do obsługi oznakowania nawigacyjnego na wodach Zalewu Wiślanego oraz dwie szybkie jednostki kontrolno-inspekcyjne.
Celem wymiany taboru pływającego gdyńskiego Urzędu Morskiego jest dostosowanie wyposażenia do aktualnych wymogów w zakresie ochrony środowiska, technologii, ergonomii pracy i zakresu zadań do jakich mają być przeznaczone. Efektem realizacji projektu ma być zwiększenie efektywności realizacji zadań związanych z utrzymaniem infrastruktury dostępu do portów od strony morza (w tym należących do sieci TEN-T), utrzymania porządku prawnego i ochrony środowiska oraz poprawa jakości wyposażenia portów morskich wschodniego wybrzeża a przez to poprawa ich konkurencyjności.
Wodór stworzy rynek wart 1,4 bln dolarów rocznie
Holandia wspiera bezpieczeństwo na Morzu Czerwonym. HNLMS Tromp kończy misję, na swoją wyrusza HNLMS Karel Doorman
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
Thales inauguruje nowe centrum testowe dla fregat typu F126
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"