Do gdyńskiego Nabrzeża Pomorskiego wpłynął w środę Dar Młodzieży - szkolny statek Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Fregata wróciła z rejsu ze 118 praktykantami z polskich szkół morskich na pokładzie.
Rzecznik prasowy Uniwersytetu Morskiego w Gdyni Bartosz Tobieński powiedział PAP w środę, że Dar Młodzieży przypłynął do Gdyni po dwumiesięcznym rejsie. Fregata wypłynęła 17 marca na rejs do Antwerpii. Na jej pokładzie było 30 praktykantów. Uczniowie w Belgii zeszli na ląd i tam zastąpiło ich 95 Belgów z Antwerp Maritime Academy.
"Jednostka popłynęła na Maderę i wróciła do Antwerpii. Na pokład weszło wówczas 118. praktykantów ze szkół morskich z Gdańska, Świnoujścia, Szczecina i Kędzierzyna Koźla" - dodał Tobieński.
Na początku maja fregata uczestniczyła w święcie miasta w Hamburgu, a następnie popłynęła do Sztokholmu, gdzie brała udział w Dniach Polskiego Dziedzictwa. Tam pokład był otwarty dla zwiedzających. W niedzielę wieczorem Dar Młodzieży wypłynął w rejs powrotny do Gdyni, gdzie zawinął w środę.
Teraz jednostka przez tydzień będzie w gdyńskim porcie, a następnie z praktykantami z wydziału mechanicznego i nawigacyjnego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wypłynie w półroczny rejs m.in. po basenie Morza Północnego, Bałtyku, do Portugalii i Hiszpanii.
W 100. rocznicę przekroczenia przez polski żaglowiec szkolny z okresu międzywojennego Szkoły Morskiej w Tczewie - STS Lwów równika, również "Dar Młodzieży" przepłynie przez równoleżnik "0°. Z tego powodu, wyjątkowo, rozpoczęcie roku akademickiego nie odbędzie się na fregacie.
Dar Młodzieży, to trzymasztowa fregata, żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, który kontynuuje tradycję dwóch poprzedników – Lwowa – żaglowca lat pionierskich, kiedy to jeszcze Tczew był siedzibą Szkoły Morskiej i Daru Pomorza – "białej fregaty”, służącej szkoleniu kadr morskich dla biało-czerwonej bandery w latach 1930–1982.
Dar Młodzieży jest równocześnie pierwszym żaglowcem zbudowanym w polskiej stoczni, według oryginalnego polskiego projektu, od podstaw jako żaglowa jednostka szkolna.
Kadłub fregaty został zwodowany w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku. Po próbach morskich 4 lipca 1982 roku na Darze Młodzieży podniesiono biało-czerwoną banderę. Matką chrzestną została żona komendanta Daru Pomorza kpt.ż.w. Kazimierza Jurkiewicza – Helena Jurkiewicz. 10 lipca 1982 roku Dar Młodzieży wypłynął w dziewiczy rejs pod dowództwem kpt. Tadeusza Olechnowicza.
Fregata ma 2,9 tys. ton wyporności; jej długość to po pokładzie - 94,2 m, a z bukszprytem - 108,815 m; szerokość - 14 m; zanurzenie - 6,6 m. Wysokość maksymalna wynosi 5,1 m, a powierzchnia żagli - 3 015 m kw.
Krzysztof Wójcik
kszy/ mark/
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii