Kustbevakningen (KBV), czyli szwedzka straż przybrzeżna zamówiła w Damen siedem statków patrolowych. Seria KBV 320 zostanie wykonana z kompozytu z włókien węglowych, dzięki czemu będą lekkie i szybkie.
Statki będą mierzyć po 26,75 metra i będą mogły osiągać prędkości przelotowe do 25 węzłów. KBV będzie angażować nowe jednostki w swoje działania w zakresie ratownictwa, ochrony środowiska, pomocy ratowniczej oraz patrolowania wód przybrzeżnych.
Podczas pertraktacji Szwedzki przedstawili swój wstępny projekt, odzwierciedlający potrzebę wydajności paliwowej, bezpieczeństwa i komfortu załogi, a także elastyczności operacyjnej. Zespół Damen udoskonalił projekt pod względem właściwości morskich, komfortu żeglugi i zrównoważonego rozwoju poprzez wydłużenie linii wodnej do przodu, a tym samym włączenie możliwości dziobu typu axe. Dłuższa linia wodna pozwala statkom na utrzymanie prędkości przy mniejszym oporze w wodzie. Konstrukcja kompozytowa z włókien węglowych pozwala na uzyskanie bardzo lekkiej jednostki, co dodatkowo zmniejsza zużycie paliwa.
Pochylnia na rufie pozwoli na łatwe i szybkie zwodowanie i wyciągnięcie RIB-a. W drugiej kolejności zainstalowana będzie wysuwana platforma dla Jet Ski. Dla obsługi małych ładunków dostępny będzie żuraw pokładowy. Konstrukcja z pełnego włókna węglowego obejmuje nadbudówkę. Kompozyt pozwala na zastosowanie wąskich ram okiennych na mostku, zapewniając niezakłócony widok ze stanowiska sternika, co zwiększa bezpieczeństwo podczas operacji przy dużych prędkościach. Wszystkie siedem statków patrolowych będzie napędzanych przez trzy silniki Volvo D13 i Volvo IPS 1050.
– Uczestniczymy w misjach poszukiwawczych i ratunkowych, aby ratować ludzkie życie, zapobiegać obrażeniom, zwiększać bezpieczeństwo na morzu i zmniejszać wpływ na mienie i środowisko – szef działu inżynierii i logistyki Henrik Jonsson przypomina misję KBV. – Dlatego chcemy eksploatować jak najbardziej przyjazne środowisku statki. Jesteśmy przekonani, że Damen oferuje w tym zakresie najlepsze rozwiązanie.
– Zrozumieliśmy życzenie KBV dotyczące niezawodnych statków ze sprawdzonym wyposażeniem – wyjaśnia kierownik sprzedaży Damen, Martin Verstraaten. – Ich życzenie, aby eksploatować możliwie najbardziej zrównoważony statek, zainspirowało nasz zespół do opracowania serii KBV 320, która zawiera całe doświadczenie naszej stoczni zgromadzone przy statkach Stan Patro. Cieszymy się, że jest to powracający klient, po tym jak wcześniej dostarczyliśmy wielozadaniowe statki KBV 001, 002 i 003.
Siedem statków zostanie zbudowanych w specjalistycznej stoczni kompozytowej i ma zostać wysłanych do Damen Oskarshamnsvarvet w Szwecji. Po programie szkoleń zapoznawczych, statki zostaną przekazane KBV. Oskarshamnsvarvet będzie również działał jako centrum serwisowe w okresie gwarancyjnym i pozostanie dostępny dla działań serwisowych podczas ich operacyjnego okresu życia w KBV.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów