W ostatni czwartek armator Knutsen Group oficjalnie odebrał kolejny gazowiec Ignacy Łukasiewicz, który został dostarczony przez południowokoreańską stocznię Hyundai Samho Heavy Industries Co., Ltd. Statek ten został wyczarterowany przez Grupę Orlen.
Gazowiec Ignacy Łukasiewicz, o stoczniowym numerze budowy 8149, jest bliźniaczym statkiem do "Świętej Barbary". Jednostki zostały ochrzczone w październiku br.
Warto zaznaczyć, że przekazanie tej jednostki miało nastąpić pierwotnie w marcu 2024 roku, jednak ze względu na skuteczność prac, nastąpiło to jeszcze przed końcem roku.
Statek odbywał od 25 października próby morskie, które zakończyły się sukcesem w pierwszej połowie listopada. Przekazanie jednostki armatorowi 14 grudnia oznacza rozpoczęcie eksploatacji czwartego z sześciu statków objętych umową z Grupą Orlen. Dotychczas do eksploatacji weszły już trzy statki z floty do transportu LNG, Lech Kaczyński, Grażyna Gęsicka oraz Święta Barbara.
Gazowiec Ignacy Łukasiewicz został na okres 10 lat wyczarterowany przez PGNiG, będącą częścią Grupy Orlen. Zarządza nim francuski oddział Knutsena, a jednostka pozostaje w wyłącznej dyspozycji polskiego operatora. Statek jest wyposażony w zaawansowane technologie, takie jak zbiorniki ładunkowe systemu GTT Mark III Flex o pojemności 174 000 m3, dwupaliwowe silniki napędu głównego typu MEGA oraz innowacyjny system zmniejszający opór kadłuba na wodzie poprzez "smarowanie kadłuba powietrzem.
Oprócz rozbudowy dedykowanej floty, Grupa Orlen zwiększy możliwości odbioru gazu skroplonego w innych, krajowych terminalach. Zawarta w sierpniu br. umowa z Gaz-System stanowi w tej kwestii istotny krok w kierunku zabezpieczenia mocy regazyfikacyjnych zaplanowanej jednostki FSRU (Floating Storage Regasification Unit), która zostanie zlokalizowana w Zatoce Gdańskiej. Rozbudowa infrastruktury ma zwiększyć roczną liczbę dostaw skroplonego gazu ziemnego odbieranego przez Grupę Orlen nawet o 58.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów