• <

Chińskie statki ratownicze pomogą w odzyskaniu indonezyjskiego okrętu podwodnego

ac

04.05.2021 12:12 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Chińskie statki ratownicze pomogą w odzyskaniu indonezyjskiego okrętu podwodnego

Partnerzy portalu

Chińskie statki ratownicze pomogą w odzyskaniu indonezyjskiego okrętu podwodnego - GospodarkaMorska.pl
fot. twitter

Indonezja przyjęła ofertę chińskiej marynarki wojennej PLA na pomoc w podniesieniu wraku okrętu podwodnego KRI Nanggala, który zniknął bez ostrzeżenia podczas zanurzania 21 kwietnia.

25 kwietnia, z pomocą singapurskiego podwodnego statku ratowniczego MV Swift Rescue, siły indonezyjskie zlokalizowały i potwierdziły wrak Nanggala. Sonar i pojazdy ROV wykazały, że kadłub łodzi podwodnej został rozbity na trzy części; biorąc pod uwagę głębokość miejsca, indonezyjska marynarka wojenna zasugerowała, że ​​uszkodzenie nastąpiło w wyniku zgniecenia spowodowanego ekstremalnym ciśnieniem. Zginęło 53 członków załogi.

Rząd Indonezji wyraził chęć wyciągnięcia wraku okrętu podwodnego - zadanie to jest utrudnione, biorąc pod uwagę jego położenie na głębokości ponad 900 metrów. Tego typu skomplikowane operacje ratownicze nawet na mniejszych głębokościach wiążą się ze znacznymi kosztami.

- Wydobycie około 1300 ton metalu z powrotem na powierzchnię z głębokości ponad 900 metrów jest potężnym przedsięwzięciem. Tylko garstka organizacji ratowniczych byłaby w stanie wykonać takie zadanie - napisał James Goldrick, adiunkt na wydziale marynarki wojennej na Australian National University - Co więcej, nie ma gwarancji, że przyczyna katastrofy zostanie kiedykolwiek odkryta.

Indonezyjscy urzędnicy zasugerowali, że zwrócą się do innych narodów o pomoc w odzyskaniu wraku, a Chiny odpowiedziały na wezwanie. Indonezyjska marynarka wojenna potwierdziła w sobotę, że trzy chińskie statki ratownicze i podwodne są w drodze do Cieśniny Lombok, gdzie znajduje się wrak.

Chińska misja ratownicza nie tylko pomoże Indonezji pod względem kosztów, ale przyczyni się również do realizacji celów chińskiego bezpieczeństwa narodowego, poinformował Global Times. Ratownicy będą mieli okazję „zbadać morską geografię wojskową obszaru, w którym zatonął okręt podwodny, a także rozszerzyć współpracę międzynarodową i wpływ naszej marynarki wojennej na ratownictwo i ratownictwo okrętów podwodnych” - czytamy w Global Times.

Przyczyna zatonięcia nie jest znana, ale indonezyjscy urzędnicy przekazali The Straits Times, że możliwe jest, że okręt podwodny został wciągnięty poniżej głębokości zgniotu przez wewnętrzną falę. Cieśnina Lombok znana jest z wewnętrznych fal, silnych prądów podpowierzchniowych, które mogą przenikać przez słup wody w kanałach oceanicznych. Są one potencjalnie niebezpieczne dla okrętów podwodnych, ponieważ mogą wciągać warstwę wody (i jej zawartość) na duże głębokości - lub wypychać ją nagle w górę, w kierunku powierzchni.

Z podobnych silnych fal wewnętrznych jest również znana Cieśnina Gibraltarska; co najmniej jeden wypadek okrętu podwodnego w tym regionie został przypisany temu zjawisku.

KRI Nanggala był okrętem szturmowym typu 209 z silnikiem Diesla, jednym z wielu zbudowanych przez Howaldtswerke-Deutsche Werft (obecnie ThyssenKrupp) w Kilonii w latach 70. XX wieku. KRI Nanggala został dostarczony w 1981 roku i przeszedł okres remontu i modernizacji w DSME w 2012 roku.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.