Analizując sytuację podatkową marynarzy, dostrzega się, jak bardzo mogą różnić się okoliczności, w których pracują. I jakie może mieć to znaczenie dla obowiązków wobec polskiego urzędu skarbowego.
Najważniejsze jednak, że nie ma sytuacji zbyt skomplikowanych, nie do uporządkowania czy rozwiązania. Zawsze, prędzej czy później, można wypłynąć w morze ze spokojną głową.
W pracy marynarza liczy się bardzo dużo różnych kwestii - prawnych, podatkowych, majątkowych. I to wszystko oczywiście w aspekcie międzynarodowym.
Bo branża morska pozwala na ogrom możliwości, np. w realizowaniu transportu osób i ładunków. Również intensywnie rozwijająca się branża offshore jest często atrakcyjną wizją zawodową dla specjalistów. Oferty pracy czekają też na platformach zacumowanych czy przemieszczających się.
Więc, pomimo, że centrum Twoich interesów życiowych nadal pozostaje Polsce, korzystasz z ofert zagranicznych armatorów. I w ten sposób możesz pracować na przykład na dużych jednostkach w transporcie międzynarodowym. Armator ma wtedy siedzibę w jednym kraju, Twój pracodawca w drugim, a po drodze może być jeszcze inny podmiot, który zarządza statkiem.
W gąszczu rodzajów jednostek, musisz jeszcze orientować się, we wcale nie mniejszym natłoku firm, które organizują Twoją pracę.
Na statku, który pływa w transporcie międzynarodowym najważniejszy podatkowo jest kraj, w którym jest siedziba faktycznego zarządu firmy armatora (słynny effective management). To z tego kraju pochodzą Twoje dochody. I umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z nim, będzie decydować o zasadach rozliczania w Polsce.
Wcale więc sposób rozliczenia nie zależy od siedziby pracodawcy, który zawiera z Tobą umowę i wypłaca Ci wynagrodzenie. Ani od siedziby armatora.
Jeśli natomiast Twój statek nie jest jednostką morską w komunikacji międzynarodowej, miejscem pracy będzie kraj, w którym jest zacumowany lub kraje, po których się przemieszcza. I na tej podstawie będzie ustalany sposób Twojego rozliczania się z podatków.
Nie sposób nie wspomnieć tutaj o kolejnej kwestii, która ma znaczenie dla rozliczeń. Chodzi o zwolnienie dla marynarzy, które ukrywa się w ustawie o PIT i związane jest z banderą statku, na którym pływasz.
Choć Twoja sytuacja zawodowa - zwłaszcza w kontekście podatków - może początkowo wydawać Ci się skomplikowana i stresująca, pamiętaj, że wcale nie oznacza od razu kłopotów z urzędem skarbowym.
Kluczem do sukcesu, czyli Twojego spokoju finansowego jest ustalenie, krok po kroku, najważniejszych podatkowo elementów Twojej pracy.
Dopiero wtedy będziesz mógł wybrać najlepszy wariant rozliczenia, który pozwoli Ci na bezpieczną relację z polskim urzędem skarbowym i skuteczną ochronę swoich finansów.
Opracowała:
adw. Katarzyna Lendzionowska
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych