mb
Unijny komisarz ds. handlu Phil Hogan kolejny raz poleciał do Waszyngtonu, by przeciwdziałać możliwym amerykańskim taryfom na unijny przemysł samochodowy. Prezydent USA Donald Trump od dłuższego czasu grozi dodatkowymi cłami europejskiemu sektorowi motoryzacyjnemu.
"Komisarz Hogan jest dziś w Waszyngtonie, by spotkać się z kilkoma osobami z administracji USA, zwłaszcza ze swoim odpowiednikiem (specjalnym przedstawicielem rządu USA ds. handlu - PAP) Robertem Lighthizerem" - powiedział na czwartkowej konferencji prasowej w Brukseli rzecznik Komisji Europejskiej Daniel Rosario.
Hogan po raz pierwszy odwiedził Stany Zjednoczone jako nowy komisarz ds. handlu trzy tygodnie temu, wyrażając nadzieję na reset w napiętych w ostatnich latach stosunkach gospodarczych między UE-USA.
Ostatnim przejawem trudnych relacji były słowa Trumpa podczas Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) w Davos w styczniu, który ostrzegał Unię Europejską, że jeśli nie zawrze nowej umowy handlowej z USA, może spodziewać się "bardzo wysokich ceł" importowych na samochody i inne towary.
Amerykański prezydent mówił, że do tej pory zachowywał w transatlantyckim konflikcie handlowym powściągliwość, ponieważ chciał najpierw uregulować sporne kwestie z Chinami. Wskazał też na znaczne ujemne saldo USA w handlu z UE.
Jak zauważył Reuters, Hogan miał zabrać głos w czwartek rano na konferencji na temat gospodarki cyfrowej w Brukseli, ale nagle zmienił plany.
Rzecznik KE podkreślał, że spotkania Irlandczyka w Waszyngtonie są częścią stałych, dwustronnych kontaktów obu stron w kontekście "pozytywnej transatlantyckiej agendy handlowej zapoczątkowanej w lipcu 2018 r.".
Wówczas to Trump zgodził się na powstrzymanie USA przed wprowadzeniem dodatkowych ceł na czas rozmów w sprawie porozumienia handlowego. W zamian UE zgodziła się zwiększyć import soi, skroplonego gazu ziemnego i wołowiny ze Stanów Zjednoczonych.
Formułowane przez Trumpa groźby w sprawie wprowadzenia dodatkowych taryf na kluczowy unijny towar eksportowy spotykają się z krytyką ze strony przedstawicieli UE i firm, które są czołowymi pracodawcami we Wspólnocie. Biały Dom kilkakrotnie odkładał decyzję dotyczącą wprowadzenia cła na produkcję przemysłu motoryzacyjnego z UE.
Z kolei Komisja Europejska ostrzegała kilkakrotnie, że jakiekolwiek działania zmierzające do wprowadzenia dodatkowych ceł na europejskie auta importowane do USA spowodują retorsje. W październiku 2019 r. koncern BMW, który jest od pięciu lat największym eksporterem samochodów do USA pod względem wartości sprzedawanych pojazdów, ostrzegł przedstawicieli amerykańskiej administracji, że rozkręcanie globalnej wojny handlowej może zagrozić fabryce BMW w Spartanburgu (Karolina Południowa), która sprzedaje za granicę 70 proc. swojej produkcji.
Wartość wymiany dóbr i usług między UE i Stanami Zjednoczonymi wyniosła w 2018 roku blisko 1,3 biliona dolarów. Jednak rychłe wynegocjowanie nowej szczegółowej umowy handlowej jest mało prawdopodobne, gdyż obie strony chcą wyłączenia z niej istotnych kwestii - w przypadku UE jest to ochrona rolnictwa, a w przypadku USA dostęp do publicznych przetargów.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych