PMK
W poniedziałek Japonia wystosowała drugą skargę do Światowej Organizacji Handlu (WTO) dotyczącą wsparcia Korei Południowej dla przemysłu stoczniowego, intensyfikując spór między dwoma krajami azjatyckimi.
W swoim zgłoszeniu Japonia stwierdziła, że 1 stycznia złożyła skargę do Korei Południowej w sprawach związanych z rozwojem, produkcją, marketingiem i sprzedażą statków handlowych. Japonia rozesłała go do innych członków WTO w poniedziałek.
Dwóch największych azjatyckich sojuszników Waszyngtonu jest uwikłanych w pogłębiający się spór polityczny i gospodarczy, który wybuchł w związku z pracą przymusową podczas drugiej wojny światowej.
Koreańskie firmy stoczniowe i spedycyjne przeszły w ostatnich latach ogromną restrukturyzację w związku ze spowolnieniem globalnego popytu i rosnącą konkurencją ze strony Chin.
Japonia stwierdziła, że zakwestionowane środki obejmują pożyczki poniżej kosztów rynkowych i napływ kapitału, pożyczki i gwarancje zwrotu na warunkach, które nie są uzasadnione z handlowego punktu widzenia i nieuczciwe subsydia dla statków spełniających normy ochrony środowiska.
Skarga odzwierciedla złożoną przez Japonię skargę do WTO w listopadzie 2018 roku, która miała również na celu koreańskie środki pomocy stoczniowcom, w tym finansowanie umożliwiające im kontynuowanie działalności w przedłużonych okresach niskich cen.
Japonia i Korea Południowa mają 60 dni na „konsultacje” w celu rozstrzygnięcia sporu, po czym Japonia może poprosić WTO o rozstrzygnięcie sporu. Obaj są nadal technicznie w trakcie konsultacji w sprawie skargi z 2018 r.
W szerszym sporze Japonia rozwścieczyła Koreę Południową planem „normalizacji” procedur handlowych, skutecznego ograniczenia eksportu do Korei Południowej i wzniesienia bariery, która mogłaby zakłócić globalną podaż półprzewodników.
Nastąpiło to po orzeczeniu sądu w Korei Południowej z 2018 roku, że który nakazał japońskim firmom wypłatę odszkodowań Koreańczykom zmuszonym do pracy w japońskich fabrykach podczas okupacji Japonii na Półwyspie Koreańskim w latach 1910–1945.
CMA CGM i Bpifrance chcą dekarbonizować branżę morską we Francji. Tworzą fundusz o wartości 200 mln euro
SEA Europe: Czas na wspólną pracę na rzecz Europejskiej Strategii Przemysłu Morskiego
Warunki klimatyczne i zagrożenie tras morskich zmartwieniem Włochów. Chodzi o wzrost cen... kawy
Ukraińska agencja wskazała firmę, która zajmie się sprzedażą superjachtu zarekwirowanego rosyjskiemu oligarsze
Ciemne chmury nad Orlen Trading Switzerland. Utracone zaliczki dotyczyły ropy m.in. z Wenezueli
Władze USA decydują się na trzykrotne zwiększenia cła na stal i aluminium z Chin. Celem jest ochrona własnego rynku