• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Administracja Trumpa udziela globalnego doradztwa morskiego w celu uniknięcia ryzyka sankcji

sons/gcaptain

15.05.2020 10:46 Źródło: Gcaptain
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Administracja Trumpa udziela globalnego doradztwa morskiego w celu uniknięcia ryzyka sankcji

Partnerzy portalu

Administracja Trumpa udziela globalnego doradztwa morskiego w celu uniknięcia ryzyka sankcji - GospodarkaMorska.pl

Administracja Trumpa wydała w czwartek wytyczne, aby pomóc właścicielom statków i ubezpieczycielom uniknąć ryzyka sankcji.

Wytyczne, nazwane Globalnym Doradztwem Morskim, dotyczą sankcji wobec Iranu, Korei Północnej i Syrii.Departament stanu twierdzi, że jest zaangażowany w przeciwdziałanie unikania sankcji i przemytu towarów, w tym eksportu ropy z Iranu, na który administracja Trumpa nałożyła sankcje, krótko po wycofaniu się z irańskiego porozumienia nuklearnego w 2018 roku.

Globalnym spedytorom i ubezpieczycielom nie spodobał się wstępny zarys "poradnika", który Departament Stanu ogłosił w marcu. Według nich kwestie prawne zakłóciłyby międzynarodowy handel.

Starszy urzędnik Departamentu Stanu, chcący zachować anonimowości, powiedział, że obrady nad poradnikiem odbywały się od miesięcy, dodając, że on i jego zespół odbyli wiele spotkań branżowych z Londynem, Waszyngtonem i innymi częściami świata, aby dokument końcowy nie był jedynie „zorientowany na Amerykę”.

„Opracowaliśmy kilka iteracji tego dokumentu i każda z nich była ulepszeniem w stosunku do poprzedniej”, powiedział urzędnik. „Prowadzimy  otwarty dialog z wieloma przedstawicielami branży.”

Administracja Trumpa przyspieszyła egzekwowanie sankcji wobec krajów takich jak Iran i Wenezuela, oprócz tego m.in. nałożyła kary na jednostkę chińskiego giganta żeglugi morskiej COSCO w ubiegłym roku, za transport ropy z czarnej listy. Kary mają być ukierunkowane na pośredników, a także na transfery między statkami.

Poradnik morski po raz pierwszy został przedstawiony 9 marca przez Davida Peymana, zastępcę sekretarza Departamentu Stanu. Peyman oznajmił wtedy, że poradnik ostrzega między innymi nadawców ładunków, aby nie wyłączali transponderów i nie magazynowali irańskiej ropy.

Jedno ze źródeł związanych z branżą morską stwierdziło, że branża obawia się, że niektóre części pierwotnego planu doradczego, w ramach których zachęca się kapitanów statków do fotografowania stron dokonujących transferów między statkami i udostępniania materiałów władzom, spotkają się z problemami prawnymi.

Chociaż Departament Stanu w ciągu ostatnich kilku miesięcy wprowadził zmiany w poradniku, branżowcy nadal mieli obawy.

„Ważne jest, aby wziąć pod uwagę, że sektory przemysłu morskiego objęte wskazówkami często podlegają złożonym regulacjom krajowym i międzynarodowym, które mogą wchodzić w konflikt z wytycznymi poradnika”, dodaje źródło.

Partnerzy portalu

KONFERENCJA_PRAWA_MORSKIEGO_UG_2024
legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.