sons/gcaptain
Administracja Trumpa wydała w czwartek wytyczne, aby pomóc właścicielom statków i ubezpieczycielom uniknąć ryzyka sankcji.
Wytyczne, nazwane Globalnym Doradztwem Morskim, dotyczą sankcji wobec Iranu, Korei Północnej i Syrii.Departament stanu twierdzi, że jest zaangażowany w przeciwdziałanie unikania sankcji i przemytu towarów, w tym eksportu ropy z Iranu, na który administracja Trumpa nałożyła sankcje, krótko po wycofaniu się z irańskiego porozumienia nuklearnego w 2018 roku.
Globalnym spedytorom i ubezpieczycielom nie spodobał się wstępny zarys "poradnika", który Departament Stanu ogłosił w marcu. Według nich kwestie prawne zakłóciłyby międzynarodowy handel.
Starszy urzędnik Departamentu Stanu, chcący zachować anonimowości, powiedział, że obrady nad poradnikiem odbywały się od miesięcy, dodając, że on i jego zespół odbyli wiele spotkań branżowych z Londynem, Waszyngtonem i innymi częściami świata, aby dokument końcowy nie był jedynie „zorientowany na Amerykę”.
„Opracowaliśmy kilka iteracji tego dokumentu i każda z nich była ulepszeniem w stosunku do poprzedniej”, powiedział urzędnik. „Prowadzimy otwarty dialog z wieloma przedstawicielami branży.”
Administracja Trumpa przyspieszyła egzekwowanie sankcji wobec krajów takich jak Iran i Wenezuela, oprócz tego m.in. nałożyła kary na jednostkę chińskiego giganta żeglugi morskiej COSCO w ubiegłym roku, za transport ropy z czarnej listy. Kary mają być ukierunkowane na pośredników, a także na transfery między statkami.
Poradnik morski po raz pierwszy został przedstawiony 9 marca przez Davida Peymana, zastępcę sekretarza Departamentu Stanu. Peyman oznajmił wtedy, że poradnik ostrzega między innymi nadawców ładunków, aby nie wyłączali transponderów i nie magazynowali irańskiej ropy.
Jedno ze źródeł związanych z branżą morską stwierdziło, że branża obawia się, że niektóre części pierwotnego planu doradczego, w ramach których zachęca się kapitanów statków do fotografowania stron dokonujących transferów między statkami i udostępniania materiałów władzom, spotkają się z problemami prawnymi.
Chociaż Departament Stanu w ciągu ostatnich kilku miesięcy wprowadził zmiany w poradniku, branżowcy nadal mieli obawy.
„Ważne jest, aby wziąć pod uwagę, że sektory przemysłu morskiego objęte wskazówkami często podlegają złożonym regulacjom krajowym i międzynarodowym, które mogą wchodzić w konflikt z wytycznymi poradnika”, dodaje źródło.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych