sons/gcaptain
Administracja Trumpa wydała w czwartek wytyczne, aby pomóc właścicielom statków i ubezpieczycielom uniknąć ryzyka sankcji.
Wytyczne, nazwane Globalnym Doradztwem Morskim, dotyczą sankcji wobec Iranu, Korei Północnej i Syrii.Departament stanu twierdzi, że jest zaangażowany w przeciwdziałanie unikania sankcji i przemytu towarów, w tym eksportu ropy z Iranu, na który administracja Trumpa nałożyła sankcje, krótko po wycofaniu się z irańskiego porozumienia nuklearnego w 2018 roku.
Globalnym spedytorom i ubezpieczycielom nie spodobał się wstępny zarys "poradnika", który Departament Stanu ogłosił w marcu. Według nich kwestie prawne zakłóciłyby międzynarodowy handel.
Starszy urzędnik Departamentu Stanu, chcący zachować anonimowości, powiedział, że obrady nad poradnikiem odbywały się od miesięcy, dodając, że on i jego zespół odbyli wiele spotkań branżowych z Londynem, Waszyngtonem i innymi częściami świata, aby dokument końcowy nie był jedynie „zorientowany na Amerykę”.
„Opracowaliśmy kilka iteracji tego dokumentu i każda z nich była ulepszeniem w stosunku do poprzedniej”, powiedział urzędnik. „Prowadzimy otwarty dialog z wieloma przedstawicielami branży.”
Administracja Trumpa przyspieszyła egzekwowanie sankcji wobec krajów takich jak Iran i Wenezuela, oprócz tego m.in. nałożyła kary na jednostkę chińskiego giganta żeglugi morskiej COSCO w ubiegłym roku, za transport ropy z czarnej listy. Kary mają być ukierunkowane na pośredników, a także na transfery między statkami.
Poradnik morski po raz pierwszy został przedstawiony 9 marca przez Davida Peymana, zastępcę sekretarza Departamentu Stanu. Peyman oznajmił wtedy, że poradnik ostrzega między innymi nadawców ładunków, aby nie wyłączali transponderów i nie magazynowali irańskiej ropy.
Jedno ze źródeł związanych z branżą morską stwierdziło, że branża obawia się, że niektóre części pierwotnego planu doradczego, w ramach których zachęca się kapitanów statków do fotografowania stron dokonujących transferów między statkami i udostępniania materiałów władzom, spotkają się z problemami prawnymi.
Chociaż Departament Stanu w ciągu ostatnich kilku miesięcy wprowadził zmiany w poradniku, branżowcy nadal mieli obawy.
„Ważne jest, aby wziąć pod uwagę, że sektory przemysłu morskiego objęte wskazówkami często podlegają złożonym regulacjom krajowym i międzynarodowym, które mogą wchodzić w konflikt z wytycznymi poradnika”, dodaje źródło.
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi
Sea Cargo Charter rozszerza swoją działalność aby przyspieszyć dekarbonizację żeglugi