ew
Fiński armator Finferries zamówił kolejny prom hybrydowy w polskiej stoczni Crist. Nowa jednostka będzie przyjazna dla środowiska i zostanie zatrudniona na linii Föglö w rejonie archipelagu Wysp Alandzkich.
Jak informuje na swojej stronie Finferries, prom będą zasilały przede wszystkim ładowane na lądzie akumulatory. Oprócz tego, będzie wyposażony w rezerwowy napęd prądotwórczy diesla.
Jak powiedział Mats Rosin, dyrektor generalny w Finferries: "Prom Elektra zbudowany w stoczni Crist okazał się wielkim sukcesem na skalę międzynarodową. Jego innowacyjny system ładowania i rozwiązanie hybrydowe otrzymały wiele prestiżowych nagród. To bardzo dobrze, że podobny statek zostanie zbudowany przez doświadczoną już polską stocznię. Mamy nadzieję, że wyniki końcowe będą tak samo niezawodne i imponujące".
Prom Elektra zaprojektowany przez biuro projektowe StoGda i zbudowany w stoczni CRIST w Gdyni w 2018 roku otrzymał międzynarodową nagrodą „Ship of the Year”. To cenione wyróżnienie przyznawane co roku przez jury składające się z międzynarodowych ekspertów, które nominuje do konkursu wyjątkowe jednostki, a następnie – przez głosy publiczności na stronie konferencji Sulfur Cap 2020.
CRIST i StoGda Ship Design & Engineering zostali również laureatami nagrody CEMT 2018 za wybitny wkład na rzecz sukcesu europejskich przemysłów morskich. Wyróżnienie przyznano za opracowanie projektu i wykonanie pierwszego w Unii Europejskiej w pełni wyposażonego promu pasażersko-samochodowego z napędem elektrycznym o nazwie ELEKTRA. Nagroda została wręczona podczas II Forum Wizja Rozwoju w Gdyni.
Fiński armator wysłał zapytania ofertowe do 23 stoczni, w tym 6 fińskich. Jak dowiadujemy się z komunikatu, tylko jedna ze stoczni fińskich wzięła udział w przetargu.
Rosin przyznaje, że oferta fińskiej stoczni była znacząco droższa od zaoferowanej przez stocznię Crist.
Nowy prom będzie miał 100,5 m długości , 17,4 m szerokości. Na jego pokład zmieści się 90 samochodów osobowych. System napędowy dostarczy, podobnie jak na Elektrę, firma Siemens. Według założeń, ma zacząć pracę na linii Åland Föglö już 1 kwietnia 2022 roku. - Można powiedzieć, że nowy statek będzie "Elektrą 2.0". Technologia w tej dziedzinie rozwinęła się w ostatnich latach w ogromnym stopniu. Zapewnimy pasażerom przyjazny dla środowiska i niezawodny prom, podsumowuje Rosin. Prom będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów i będzie wyposażony w awaryjny / wspomagający napęd w postaci diesel-owskich zespołów
W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbędzie się położenie stępki pod niszczyciel min, przyszły ORP Rybitwa
Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych
Vera Navis projektuje innowacyjny patrolowiec dla Marynarki Wojennej Portugalii
Vard rozpoczyna próby morskie statku operacyjnego dla Rem Offshore
W Singapurze przeprowadzono pierwsze na świecie bunkrowanie statku ciekłym amoniakiem
Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries