• <
bulk_cargo_port_szczecin

Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej (foto, wideo)

pc

04.10.2018 04:09 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Port w Gdyni pozostanie symbolem polskiej gospodarki morskiej – mówił we wtorek w Warszawie Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, podczas otwarcia wystawy „Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej”. To zbiór fotografii prezentujących funkcjonowanie portu od początku jego budowy aż do współczesności. Wystawę w gmachu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej można oglądać w dniach 2-18 października oraz 18-30 listopada.

– Ta wystawa nawiązuje i pokazuje to, co jest korzeniami portu w Gdyni, na 100-lecie niepodległości ten wielki projekt niepodległej Polski w dwudziestoleciu międzywojennym, gdzie przecież od absolutnego zera, od wioski rybackiej wybudowano największy port na Bałtyku. Przynajmniej dla mnie najważniejsze jest to, żeby ta historia była ciągle żywa, by z niej czerpać inspiracje do wielkich przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, które już „za rogiem”, można powiedzieć, w Porcie Gdynia – mówi Marcin Horała, poseł na Sejm RP, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Gdyni i Małego Trójmiasta Kaszubskiego.

Honorowymi gośćmi podczas gali otwarcia były wnuczki twórców Portu Gdynia: inż. Tadeusza Wendy i Eugeniusza Kwiatkowskiego. Na wystawie można zobaczyć przedmioty, których używali na co dzień, pochodzące ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni.

– Zobaczyłam Legię Honorową, którą dziadek dostał od rządu francuskiego, widzę jego pióro wieczne i przycisk do papieru, którym bawiłam się, kiedy byłam mała. Cieszę się bardzo, że mogliśmy trochę powspominać o nim, o człowieku niezwykłym. Dzięki tym jego wizjom, ludziom, decyzjom, zaangażowaniu w ogóle ludzi, ten port się cały czas rozwija. I tak sobie myślę, że jakby tu sobie stanął i popatrzył, to byłby zadowolony pewnie ze swojej pracy – mówi Hanna Wenda-Uszyńska, wnuczka inż. Tadeusza Wendy.

– Mnie wzrusza ten kałamarz, bo pamiętam, że to stało na dziadzia biurku i bardzo mi się to podobało. Był niezwykłym człowiekiem, muszę powiedzieć, że miał tak ujmujący sposób bycia i tak miły stosunek do ludzi. On nigdy nie mówił o sobie: „Ja coś zrobiłem, mnie coś Polska zawdzięcza”, nie narzekał – wspomina Julita Maciejewicz-Ryś, wnuczka Eugeniusza Kwiatkowskiego.

Na wystawie prezentowane są również akwarele autorstwa Stefana Szmaja, ukazujące życie gdyńskiego portu. Za jego formalny początek uważa się przyjęcie przez Sejm RP 23 września 1922 r. ustawy o budowie portu w Gdyni.

Obecna na otwarciu Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka na Sejm RP i przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, podkreśliła, że musimy być godnymi następcami twórców portu w Gdyni.

– Musimy zawsze pamiętać, że to jest nie tylko dla Gdyni, tylko dla całej Rzeczpospolitej – mówi Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka na Sejm RP i przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Minister Marek Gróbarczyk powiedział, że Port w Gdyni powstał w 3 lata, co dzisiaj wydaje się rzeczą niemożliwą. Dodał, że Gdynia bezwzględnie wpisuje się w koncepcję rozwoju całej polityki portowej i jest jej integralną częścią.

– Port Zewnętrzny, który również dzisiaj prezentujemy, a mam nadzieję, że za chwilę zaczniemy budować, to proces nieunikniony. Z całych sił wspieram to, aby ruszyły w końcu inwestycje w portach, one są na dobrym etapie, bo już mamy w zasadzie we wszystkich portach, czyli Gdynia, Gdańsk, Szczecin-Świnoujście, zakończone procesy studium wykonalności. Po uzyskaniu studium wykonalności, a przede wszystkim raportów oddziaływania na środowisko, myślę, że rozpoczniemy ich budowę – mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Adam Meller, prezes ZMPG, podkreślił natomiast, że port obecnie ma „bardzo szerokie plany rozwojowe”.

– Jeżeli wszystko się zrealizuje zgodnie z naszymi oczekiwaniami, za chwilę będziemy mieli port o powierzchni dwukrotnie, a nawet trzykrotnie większej. Powstanie przede wszystkim nowoczesny terminal kontenerowy, który będzie wychodził w morze jako pirs, powstanie całe zaplecze logistyczne w głębi naszego terytorium, czyli w Dolinie Logistycznej. Poza tym chcemy przede wszystkim zadbać o komunikację, o łączność portu jako węzła, szczególnie z drogami i z koleją – wymienia Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Wiceprezes ZMPG Grzegorz Dyrmo dodał, że cały czas trwa unowocześnianie Portu Gdynia.

– Już niedługo będzie dostępny akwen, gdzie będą mogły wpływać większe statki, powyżej 366 m. Obecnie są ogłoszone przetargi na modernizację wewnątrz portu, czyli wykonywanie prac związanych z nabrzeżami, a później pogłębianiem – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes ZMPG.

Współorganizatorami wystawy „Port Gdynia – Sztandarowa Inwestycja Polski Niepodległej” są Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Partnerzy projektu to Centrum Bankowo-Finansowe „Nowy Świat” oraz Zarząd Targów Warszawskich.

W 2017 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam 21 225 t ładunków, a dynamika wzrostu przeładunków sięgnęła 8,6%. W porównaniu do 2016 r. przeładowano o 40% więcej węgla i koksu i prawie o 40% więcej ropy i ropopochodnych. Zysk netto Zarządu Morskiego Portu Gdynia za ubiegły rok przekroczył 77 mln zł – to o 28% więcej w porównaniu do ubiegłego roku. M.in. z ceł i podatków do budżetu państwa trafiło ponad 6,5 mld zł. Obecnie w Porcie Gdynia realizowane są kluczowe inwestycje: budowa nowego publicznego terminalu promowego i nowej portowej obrotnicy wraz z przebudową nabrzeży i pogłębieniem portowych akwenów.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.