Wiceminister i sekretarz stanu Arkadiusz Marchewka podkreślił w mediach społecznościowych, że władze planują rozwijać żeglugę śródlądową na Odrze, zwłaszcza w kontekście drogi wodnej do portu Szczecin-Śwnioujście.
Dekarbonizacja sektora transportu dotyka także sektora morskiego. W swoim raporcie z 13 marca 2023 roku Komisja Europejska zwraca uwagę, że „Na poziomie UE transport morski odpowiada za 3–4% całkowitej emisji CO2 w UE, co oznacza ponad 124 mln ton CO2 w 2021 r.” Co za tym idzie transformacji będzie podlegał cały sektor żeglugi wraz z portami. Już teraz limity emisji reguluje międzynarodowa agencja IMO, niedługo statki zaczną również podlegać pod system emisji ETS.
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zebrała się, aby omówić temat realizacji programu „Miecznik” ze szczególnym uwzględnieniem dostosowania infrastruktury stoczniowej do budowy okrętów dla marynarki wojennej w ramach tego programu. Zajęto się także tematem polityki rządu w stosunku do sektora stoczniowego.
Z powodu wysokiego poziomu wody w rzece IJ w czwartek wieczorem zamknięto śluzę Oranjesluis niedaleko Amsterdamu - poinformował Rijkswaterstaat, holenderska agencja zarządzająca drogami i gospodarką wodną. Zablokowany został jeden z najważniejszych szlaków dla żeglugi śródlądowej w Holandii.
Kacper Płażyński (PiS) został we wtorek wybrany przewodniczącym Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Za jego kandydaturą głosowało 13 posłów, nikt nie głosował przeciw, jedna osoba wstrzymała się od głosu.
Holenderska firma żeglugowa Lenten Scheepvaart przejdzie do historii jako właściciel pierwszej na świecie barki śródlądowej napędzanej wodorem. To ważny krok w kierunku bezemisyjnego transportu na holenderskich śródlądowych drogach wodnych. Wodorowo-elektryczny statek towarowy "Antonie" (WEVA) został zrealizowany przez Concordia Damen. 23 października odbyły się techniczne próby morskie, podczas których statek został skontrolowany przez Lloyd's Register i otrzymał tymczasowy certyfikat dopuszczający go do eksploatacji.
Zapewnienie stabilnych głębokości tranzytowych śródlądowych szlaków żeglugowych oraz dostępności śluz - przewiduje uchwała rządu ws. "Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030". W programie wskazuje się na Odrzańską Drogę Wodną oraz odcinek Wisły od Torunia do Gdańska.
Według dostępnych analiz światowy rynek statków z napędem elektrycznym, który jeszcze kilka lat temu wart był niespełna 5 mld dolarów, do końca dekady osiągnie wartość ponad 16 mld dolarów. Jego rozwojowi sprzyjać będzie polityka Unii Europejskiej, która zakłada, że do 2030 roku 30%, a do 2050 roku aż 50% transportu towarowego na trasach dłuższych niż 300 km powinno się odbywać koleją lub szlakami wodnymi. W porównaniu z transportem lotniczym lub drogowym łodzie emitują znacznie mniej CO2 na kilometr i przewiezioną tonę.
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o żegludze śródlądowej i czasie pracy na statkach - podała w piątek Kancelaria Prezydenta RP. Nowe przepisy mają zapewnić, zgodne z regulacjami międzynarodowymi, ujednolicenie systemu kwalifikacji członków załóg statków żeglugi śródlądowej.
Statek jest z natury rzeczy dla człowieka miejscem wrogim, wystarczy postawić nogę, nie tam, gdzie trzeba i można ją stracić - powiedział PAP.PL kapitan żeglugi śródlądowej Mirosław Kaczyński, który pełni służbę na Wiśle od 46 lat.
Sejm uchwalił ustawę mającą usprawnić finansowanie inwestycji offshore wind w części pożyczkowej KPO
Coraz gorsza kondycja sieci – skąd wziąć 500 mld zł na infrastrukturę energetyczną?
Dni Otwarte „Cutting Meets Welding" poświęcone automatyzacji cięcia i spawania
Reguły Hague-Visby w systemie prawa angielskiego
Konferencja „Świat, który nadchodzi. Lokalne i regionalne konsekwencje wyzwań globalnych"
Statek wpłynął w zamkniętą strefę, gdy trwały ćwiczenia z ostrą amunicją. Mogło dojść do tragedii