Zespół Zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla Rady Ministrów – poinformował w środę wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz. Jak dodał, rząd jest coraz bliżej zakupu nowoczesnych okrętów podwodnych dla polskiej Marynarki Wojennej.
Władze Iranu pozwoliły w środę na opuszczenie portu przez tankowiec Talara, który w ostatni piątek (14 listopada) został przejęty i zmuszony do zmiany kursu przez Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej. Jak podała agencja AP, zwolniono również całą 21-osobową załogę statku.
W przeddzień Święta Marynarki Wojennej, 27 listopada br., przed siedzibą Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa (ul. Puławska 6a) odbędzie się uroczyste otwarcie nowej wystawy poświęconej misjom wojskowym z udziałem polskich marynarzy.
Do wyboru dostawcy okrętów podwodnych dla polskich sił morskich w ramach programu „Orka” coraz mniej czasu. Oficjalnie ma to nastąpić do końca grudnia tego roku, zgodnie z zapowiedziami resortu obrony. Wskazuje się tu na konkretne terminy, w tym połowę przyszłego miesiąca jak i końcówkę listopada, a dokładniej Święto Marynarki Wojennej. Żadne inne postępowanie na okręty nie budziło takich emocji, stąd co rusz pojawiają się też interpelacje poselskie, w tym sugerujące nieprawidłowości przy ocenie ofert i dokonaniu wyboru.
Koncern Navantia zaprezentował zdjęcia, na których drugi okręt podwodny serii S-80 (typ Isaac Peral), Narciso Monturiol, jest już na wodzie. Jednostka została zwodowana z wykorzystaniem doku pływającego i teraz czekają ją dalsze prace związane z doposażeniem, a także próby morskie.
Tegoroczną konferencję Offshore Wind Logistics & Supplies zamykała debata poświęcona polskiej flocie morskiej dla morskiej energetyki wiatrowej. Moderował ją Mateusz Kowalewski, wydawca serwisu GospodarkaMorska.pl.
Sokół, były okręt podwodny, od ponad roku jest jedną z najnowszych i zarazem stale cieszących się zainteresowaniem atrakcji Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. Wśród zwiedzających nie brakuje marynarzy, którzy na nim w przeszłości służyli. Dotyczy to tak polskich, jak i norweskich, biorąc pod uwagę przeszłość jednostki. Niedawno jej pokład w ramach nostalgicznej podróży zwiedził były dowódca z czasów, gdy okręt nazywał się KNM Stord.
12 listopada eksploatowany przez Finnlines statek Finnwave typu ro-ro uległ poważnemu incydentowi podczas rejsu około 19 km od wybrzeża Eastbourne (Wielka Brytania). Doszło do pożaru w siłowni oraz całkowitej utraty napędu. Sytuacja wywołała natychmiastową reakcję służb ratowniczych, jednak dzięki szybkiej interwencji załogi i dobrej koordynacji działań nie doszło do eskalacji zagrożenia.
Zostały mniej niż dwa miesiące do podjęcia przez władze ostatecznej decyzji, który z sześciu oferentów dostarczy polskiej Marynarce Wojennej okręty podwodne w ramach programu „Orka”. Jeśli rządzący spełnią ubiegłoroczną obietnicę, to potencjalnie na przestrzeni kilku najbliższych tygodni poznamy wykonawcę. Do tego czasu zostaje śledzenie informacji na ten temat. Zdecydowaliśmy się spytać czytelników Gospodarki Morskiej, jaką ofertę powinni wybrać decydenci. Ankieta potrwa do 24 listopada.
Deklaracja polskiego rządu, że do końca roku wybierze oferenta, który dostarczy okręty podwodne dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”, wywołała falę komentarzy. Biorąc pod uwagę stan sił podwodnych, temat wywołuje wiele emocji, jest to jednak sposobność lepiej poznać propozycje od podmiotów starających się o pozyskanie kontraktu. Od lat przewijał się temat propozycji od zachodniego sąsiada Polski, a dokładniej kilońskiej stoczni TKMS. Poznaliśmy perspektywę firmy na ten temat.
Szef MON: zespół zadaniowy ds. programu ORKA przygotował rekomendacje dla rządu
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej
NKT zakończyło szybką naprawę kabla eksportowego w systemie przesyłowym Beatrice
„VG” ujawnia: członkostwo w związkach warunkiem pracy Polaków dla Equinora
Konferencja PSEW: morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki
Przełożony start rakiety z polskimi satelitami. Pozwolą skuteczniej monitorować sytuację na Bałtyku