PMK
Koszty operacyjne statków rosły najszybciej w tym roku od ponad dekady, z powodu wyższych kosztów ubezpieczenia i kosztów związanych z pandemią COVID-19 – podała agencja Drewry.
Koszty powinny powrócić do normy w najbliższych latach, wraz z łagodzeniem skutków pandemii – czytamy w Corocznym Przeglądzie i Prognozie Kosztów Eksploatacji Statków na rok 2020/21, wydanym przez Drewry.
Drewry wyliczył, że średni dzienny koszt operacyjny na przestrzeni 47 różnych typów statków wzrósł o 4,5 proc. w 2020 roku, w porównaniu do 2 i 2,5 proc. w poprzednich latach.
- Podobnie jak w przypadku wielu aspektów żeglugi handlowej, pandemia COVID-19 poważnie wpłynęła na koszty eksploatacji statków - powiedział Martin Dixon, dyrektor ds. produktów badawczych w Drewry.
- Skutki pandemii ograniczyły wydatki operacyjne w pierwszej połowie roku, ponieważ blokady gospodarcze i ograniczenia dotyczące dystansu społecznego doprowadziły do zamknięcia suchych doków i stoczni naprawczych, podczas gdy właściciele zareagowali na wynikający z tego spadek handlu, odkładając wszystkie wydatki, poza tymi niezbędnymi. Jednak koszty wzrosły w drugiej połowie roku, gdy zakłady naprawcze zostały ponownie otwarte, uwalniając stłumiony popyt, podczas gdy koszty personelu wzrosły z powodu zakłóceń w ustaleniach dotyczących repatriacji załogi – dodał Dixon.
Koszty obsadzenia załóg w szczególności mocno wzrosły, o 6,2 proc. w 2020 roku. Z kolei o 4,5 procent wzrosły wydatki na konserwację kadłuba i maszynerii (H&M) oraz ochrony i odszkodowań (P&I).
W międzyczasie zakłócenia w dostępie do siły roboczej spowodowane przez pandemię doprowadziły do wzrostu cen części zamiennych oraz kosztów napraw i konserwacji do około 3%, podczas gdy wydatki na suche dokowanie wzrosły o 5%. Rosnące koszty zanotowano na przestrzeni wszystkich sektorów żeglugi trzeci rok z rzędu.
- Oczekujemy spadku kosztów operacyjnych statków w przyszłym roku, ponieważ niektóre jednorazowe koszty związane z COVID-19 znikną w odpowiedzi na reakcje związane z powstrzymaniem, rekompensując presję inflacyjną w innych miejscach - dodał Dixon.
GALATEA – innowacje w portach i stoczniach
Portowe szlaki kolejowe zmieniają się na lepsze
Bank Światowy - Port musi być smart
Droga Czerwona komplementarna ze strategią rozbudowy dróg krajowych i autostrad
Związek Małych Portów przystąpił do inicjatywy PPO
Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in. o armatorach, którzy na bieżąco dostosowują się do sytuacji po brexicie
Ropa brent | 55,81 $ | baryłka | 0,00% | 23:54 |
Cyna | 22000,00 $ | tona | -2,85% | 22 sty |
Cynk | 2651,00 $ | tona | -2,07% | 22 sty |
Aluminium | 1975,00 $ | tona | -0,85% | 22 sty |
Pallad | 2328,00 $ | uncja | -0,13% | 00:52 |
Platyna | 1105,40 $ | uncja | -0,20% | 00:55 |
Srebro | 25,50 $ | uncja | -0,12% | 00:55 |
Złoto | 1849,95 $ | uncja | -0,01% | 00:55 |