pc/jk
Flying Clipper już na wodzie. Uroczystość wodowania największego żaglowca świata odbyła się w sobotę w stoczni Brodosplit w Splicie. Autorem projektu jednostki, szczególnie ożaglowania i takielunku, jest Zygmunt Choreń, polski projektant żaglowców.
Flying Clipper, pięciomasztowy żaglowiec, ma 162,22 m długości, a powierzchnia jego żagla to 6 347 m2. Statek budowany jest dla armatora Star Clippers i ma być oddany do eksploatacji jeszcze w tym roku. Flying Clipper przejmie rolę nawiększego żaglowca świata po Royal Clipperze, który może pomieścić 277 pasażerów.
Największy żaglowiec świata pomieści 139 członków załogi oraz 300 pasażerów. Zaplanowano dla nich 150 kabin oraz liczne atrakcje, m.in.: cztery bary, trzy baseny, jadalnię, spa, bibliotekę i platformy sportów wodnych. Flying Clipper wzorowany jest na zbudowanym w 1911 r. statku France II, który w tamtym okresie był największym żaglowcem w historii świata.
Projekt zwodowanego w sobotę żaglowca przygotował Zygmunt Choreń, zwany „ojcem żaglowców”. Spod jego ręki wyszły projekty największych na świecie statków żaglowych, m.in. SV Royal Clipper, Fryderyk Chopin, STS Dar Młodzieży i pięć podobnych jednostek dla ZSRR, które są eksploatowane do dzisiaj.
Ruszyła cyfrowa rewolucja sektora MŚP. Inauguracja Pomorskiego Hubu Innowacji Cyfrowych
Stępka pod okręt hydrograficzny dla sił morskich Włoch położona
Babcock rozwija współpracę z Saab w związku z budową korwet dla sił morskich Szwecji
„Falami pisane” czyli Wspólne Świętowanie WISTA Poland i Stowarzyszenia Kapitanów Żeglugi Wielkiej
Dni Otwarte „Cutting Meets Welding" poświęcone automatyzacji cięcia i spawania
Wyjątkowy projekt NYK - statek napędzany roślinną biomasą