• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Rusza budowa kładki na Ołowiankę

24.05.2016 14:58 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Rusza budowa kładki na Ołowiankę - GospodarkaMorska.pl

Wczoraj (24.05) nastąpiło przekazanie placu budowy pod realizację zwodzonej kładki dla pieszych przez rzekę Motławę na Wyspę Ołowiankę. W końcu gdańszczanie doczekali się rozpoczęcia tej długo oczekiwanej budowy.

Budowa kładki w okolicy ul. Grodzkiej, ma za zadanie skomunikować Główne Miasto z wyspą Ołowianką oraz zapewnić łatwiejszy dostęp do instytucji kultury w tej części miasta. Obiekt ma zapewnić komunikację mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów z centrum miasta, ułatwić dostęp do obiektów Filharmonii i Muzeum Morskiego z jednoczesną możliwością łączenia oferty kulturalnej Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii i Centralnego Muzeum Morskiego.

Budowa kładki pieszej przez Motławę ma stworzyć nową trasę spacerową i atrakcyjny akwen dla turystów morskich oraz zwiększyć atrakcyjność rejonu Szafarnia poprzez stworzenie nowego dojścia. Obiekt ten ma również zaktywizować rejon dawnych zakładów mięsnych, które dzięki temu mogą stać się jednymi z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych.

Kładka zwodzona może stać się także dodatkową atrakcją architektoniczno – inżynierską.

Przewiduje się, że kładka będzie w sezonie letnim (turystycznym) otwierana i zamykana według z góry określonego grafiku czasowego, do którego powinien zostać dostosowany rozkład ruchu jednostek. Rozwiązanie takie umożliwi zminimalizowanie czasu traconego na pełne otwarcie i zamknięcie kładki. Zakłada się, iż harmonogram czasów otwarcia kładki będzie dostępny w prasie lokalnej, informatorach turystycznych i na stronach internetowych w celu zapewnienia łatwego dostępu do tych informacji dla wszystkich zainteresowanych. Poza sezonem turystycznym czas wymaganego otwarcia kładki ulegnie znacznemu skróceniu. Poprawi to jej funkcjonalność zarówno dla turystów jak i mieszkańców Dolnego Miasta oraz zwiększy dostępność do centrum koncertowo-kongresowego na wyspie Ołowianka. Dla okresu październik – maj będzie możliwość rozważenia systemu otwierania kładki na żądanie tj. bezpośrednio przed zbliżającą się jednostką o wysokości przekraczającej wielkość światła pionowego w celu umożliwienia jej przeprawy.

Planowany termin zakończenia prac to koniec maja 2017 r.

Obecnie będą trwały prace przygotowawcze związane z organizacją zaplecza budowy. Rozpoczęcie robót budowlanych zaplanowano na koniec czerwca. Wykonawca rozpocznie prace od strony Filharmonii Bałtyckiej na Wyspie Ołowiance przy budynku Klubu Sportowego. W pierwszej kolejności wykonywane będą ścianki szczelne dla fundamentów głównej podpory kładki.

We wrześniu planuje się rozpocząć prace na nabrzeżu przy ul. Wartkiej. Po wykonaniu czterech podpór kładki montowane będą elementy konstrukcji kładki, które na plac budowy trafią drogą wodną na pontonach.

W pierwszej fazie budowy nie przewiduje się utrudnień w ruchu dla korzystających z toru wodnego rzeki Motławy.

Kładka w liczbach

- długość całkowita: 70,5m
- szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
- spadek poprzeczny – daszkowy na zewnątrz 1%
- spadek podłużny max. 6%
- rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5m
- światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05m
- kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
- wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe

- światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
- światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
- światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
- czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
- czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.