• <
bulk_cargo_port_szczecin

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018 za nami (foto, wideo)

pc

12.10.2018 15:48 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018 za nami (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018 za nami (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018 za nami. Najważniejsze wydarzenie gospodarki morskiej odbyło się w piątek w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym. W prezentacjach i debatach na temat wyzwań, zagrożeń i planów branży morskiej uczestniczyło około 650 osób z kraju i ze świata.

– Temat przewodni forum to jest innowacyjność i nowoczesność. Nie ma innej możliwości, nie ma odwrotu od tego, żebyśmy się unowocześniali, żebyśmy się mierzyli z nowymi technologiami, które nadchodzą i to nadchodzą w zasadzie w każdej branży gospodarki morskiej, czy to jest zarządzanie statków, zarządzanie portami, logistyką, czy już nawet nie mówimy o statkach autonomicznych – mówi Sławomir Kalicki, lider Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018.

Obecna podczas forum wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała zwróciła uwagę na rangę tego wydarzenia.

– Jeżeli gospodarka morska jest najważniejszą dziedziną gospodarki dla Gdyni, a jeżeli w gospodarce morskiej to jest najważniejsze wydarzenie w całym roku, to jest oczywiste, że dla całego miasta to jest zarazem święto, jak i dzień bardzo ważnych spotkań, bardzo ważnych decyzji, bardzo ważnych planów na przyszłe miesiące – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018 otworzył prezydent Gdyni Wojciech Szczurek. W swoim wystąpieniu apelował o wsparcie państwa dla budowy Drogi Czerwonej.

– Dla miasta morskiego ta debata to także bardzo istotna refleksja na temat kierunków rozwoju miasta. Dzisiaj wielkim wyzwaniem dla gdyńskiego portu jest budowa Drogi Czerwonej, w części przez państwo, w części także, do czego się zobowiązujemy, przez miasto i port, z wykorzystaniem środków europejskich. To jest jedyna szansa, by port dynamicznie się rozwijał, a gospodarka morska, jak zawsze w Gdyni, miała to szczególne miejsce na mapie gospodarczej naszego miasta – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Dodał, że w ciągu ostatnich 20 lat z budżetu państwa na dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej „nie popłynęła złotówka. To tylko miasto, port, z wykorzystaniem środków europejskich, w poczuciu odpowiedzialności za port, inwestowały w połączenia komunikacyjne. Tak powstała Trasa Kwiatkowskiego, tak powstała Janka Wiśniewskiego. Dzisiaj bez Drogi Czerwonej trudno będzie połączyć dynamiczny rozwój portu z narastającymi wyzwaniami komunikacyjnym północnej części Gdyni” – powiedział Szczurek.

Na Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018 przyjechali także eksperci. Jednym z nich był prof. Jonathan Holslag, jeden z najbardziej znaczących europejskich ekspertów do spraw Azji.

– Widzimy coraz więcej konkurencji ze strony Chin. Również w czołówce przemysłu stoczniowego istnieje wiele nieuczciwej konkurencji, ponieważ chiński rząd zapewnia wsparcie w wysokości miliardów dolarów dla własnych stoczni, natomiast wszystkie firmy nie mają takich możliwości – mówi prof. Jonathan Holslag, Vrije Universiteit Brussels.

Ekspertka Magdalena Andreea Strachinescu Olteanu z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa, zaprezentowała natomiast zadania, jakie stoją przed branżą morską.

– Sektor gospodarki morskiej jest bardzo podzielony. Potrzebujemy innowacji i umiejętności radzenia sobie z międzynarodową konkurencją – mówi Magdalena Andreea Strachinescu Olteanu z Dyrekcji Generalnej KE ds. Gospodarki Morskiej i Rybołówstwa.

Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018 to wspólna sesja, która skupiła się przede wszystkim na kwestiach innowacyjności, oraz cztery równolegle prowadzone panele tematyczne: „Porty Morskie”, „Logistyka Morska”, „Ship Management” oraz „Przemysły Morskie”.

– Mieliśmy współpracę z francuskim przemysłem stoczniowym gdzieś na początku lat 90., natomiast od tego czasu są tylko kontakty pomiędzy poszczególnymi firmami, natomiast jest to znacznie mniej niż można by oczekiwać od możliwości, jakie są po stronie francuskiej i po stronie polskiej. Dwa przynajmniej segmenty: pierwszy segment, który jest zależny tylko i wyłącznie od woli biznesmenów, to są wycieczkowce. I druga rzecz, która jest zależna od czynników politycznych, czyli uzbrojenie, czyli marynarka wojenna i okręty podwodne – mówi Jerzy Czuczman, prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich KORAB, lider panelu „Przemysły Morskie”.

Obecna na forum Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka na Sejm RP i przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, podkreśliła, że każde miejsce spotkań środowiska związanego z gospodarką morską jest dla przedstawicieli rządu bardzo ważne.

– Dlaczego? Dlatego, że to zakreśla kierunki, podpowiada nam, jakie bariery powinniśmy likwidować dla właśnie przedsiębiorców i podmiotów zaangażowanych w gospodarkę morską, a tym samym we współpracę ze stoczniami, portami, też dla funkcjonowania stoczni. Ale nie zapominajmy również o edukacji, szkolnictwie morskim czy żegludze śródlądowej, rybactwie, rybołówstwie – mówi Dorota Arciszewska-Mielewczyk, posłanka na Sejm RP i przewodnicząca sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Na Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2018 zaprezentowano także plany rozwojowe gdyńskiego portu.

– Mamy wpisane w plany rozwoju budowę Portu Zewnętrznego i zakup terenów pod budowę Doliny Logistycznej, czyli lądowego zaplecza portu w gminie Kosakowo. Będziemy chcieli nasz port powiększać, i to znacznie powiększać, docelowo jego powierzchnia zwiększy się trzykrotnie, mniej więcej. Tutaj potrzebne są oczywiście inwestycje w postaci Drogi Czerwonej plus linii kolejowej 201 – mówi Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Podczas tegorocznej edycji forum nie zabrakło miejsca na wydarzenia towarzyszące. Jednym z nich było seminarium „Turystyka od morza”, którego tematami były m.in. trendy, szanse i zagrożenia dla regionu Morza Bałtyckiego, szczególnie w turystyce żeglarskiej i cruisingowej, oraz „inspiracje od morza”. Uczestnicy wydarzenia mogli także obejrzeć wystawę fotografii „Niepodległa Morska”. Zaplanowano również wizyty studyjne uczniów oraz wręczono nagrody najlepszym studentom kierunków morskich oraz autorowi filmu promującego gospodarkę morską. W tym roku otrzymał ją Adrian Apanel za film „Potwory morskie”.

Wydarzenie tradycyjnie zwieńczyła „Wspólna Kaczka”, XIX spotkanie biznesu morskiego, w Gdynia Arenie. Relacja tutaj.

Głównymi organizatorami Forum Gospodarki Morskiej byli miasto Gdynia oraz Agencja Rozwoju Gdyni. Wydarzenie wsparło też wielu patronów i partnerów, w tym Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Urząd Morski, Polska Agencja Inwestycji i Handlu oraz Krajowa Izba Gospodarcza.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.