W najnowszym wydaniu „UBS House View – Daily Europe” analitycy UBS twierdzą, że zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw będą krótkotrwałe i nie wpłyną zasadniczo na ogólnoświatowe ożywienie.
Według analityków UBS zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw w ostatnich tygodniach się pogłębiły. Powodów ku temu jest wiele, jednym z nich są ograniczenia mobilności w związku z kolejną falą rozprzestrzeniania się koronawirusa w Azji, która spowolniła produkcje w Japonii, Korei Południowej i Chinach. O 42 proc. spadł także transport obuwia z Wietnamu. Zamieszanie powoduje także kryzys na rynku półprzewodników, który odbił się produkcji samochodów, zmuszając największych producentów do cięcia produkcji.
Autorzy publikacji odnotowali rekordowo wysokie koszty frachtu, czasami nawet dziesięciokrotnie większe niż w 2019 roku. Wpłynęły na to zamknięcie portu Ningbo, huragan Ida i zablokowanie Kanału Sueskiego. Ostatnie dane pokazują również, że zakłócenia dostaw zatrzymały produkcję w Europie – tutejsze fabryki zmagały się w sierpniu z rekordową ilością niezrealizowanych zamówień.
Eksperci UBS jednak wskazują, że te perturbacje będą w najbliższych miesiącach zanikać i nie wyhamują globalnego ożywienia gospodarczego. Nadzieję dają m.in. szczepienia w Azji oraz zdejmowanie pandemicznych restrykcji i ponowne otwieranie fabryk. W Malezji, gdzie ograniczona została znacznie produkcja podzespołów, stopień wyszczepienia ma w listopadzie osiągnąć przedział 80-90 proc.
Azjatyckie rządy zezwalają także rodzimym producentom na eksport, choć z pewnymi ograniczeniami. Otwarty ponownie jest także port Ningbo. Dlatego, zdaniem UBS, kolejne fale pandemii nie będą miały już takiego wpływu na globalne łańcuchy dostaw.
Autorzy opracowania twierdzą, że firmy poradzą sobie z obecnymi problemami dostaw. Dane z USA pokazują, że wzrosła zarówno produkcja, jak i ilość nowych zamówień. UBS sądzi, że w najbliższych miesiącach produkcja będzie w dalszym ciągu rosnąć. Potwierdza to także rosnący eksport z Chin.
"Nadal oczekujemy, że w nadchodzących miesiącach wąskie gardła w łańcuchach dostaw będą stopniowo ustępować. Naszym zdaniem ożywienie globalne pozostaje na dobrej drodze i zalecamy inwestorom dalsze pozycjonowanie się na ponowne otwarcie. W szczególności, preferujemy cykliczne i wartościowe obszary rynków akcji, w tym akcje spółek finansowych i energetycznych, akcje japońskie oraz wybrane akcje narażone na ponowne otwarcie gospodarcze w USA, Azji i Europie" – wskazał Mark Haefele, Chief Investment Officer, UBS Global Wealth Management, cytowany w opracowaniu UBS.
Źródło: jm, PAP
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych