pc
W 2017 r. ekspansja odnawialnych źródeł energii w sektorze energetycznym była największa w historii - wynika z dorocznego raportu sieci REN21. Za energetyką nie nadążą jednak sektor transportu oraz produkcji ciepła i chłodu.
W opublikowanym w poniedziałek raporcie Renewables 2018 Global Status Report (GSR) REN21 ocenia, że w skali globalnej 70 proc. nowych mocy wytwórczych, oddanych do użytku w zeszłym roku stanowiły źródła odnawialne. Przybyło ich 178 GW, co jest najwyższą wartością w historii. Jednak, według raportu, sektory ciepłowniczy, produkcji chłodu i transportowy, odpowiadające za cztery piąte światowego zużycia energii, są daleko za energetycznym jeśli chodzi o udział źródeł odnawialnych.
W ubiegłym roku przybyło na świecie prawie 100 GW fotowoltaicznych (PV) mocy wytwórczych. To - jak zauważa GSR - wzrost o prawie 30 proc. większy niż 2016 r. W dodatku przyrost mocy PV był większy niż suma nowych mocy węglowych, gazowych i jądrowych, uruchomionych w 2017 r. Na świecie przybyło też 52 GW mocy wiatrowych.
Jeżeli chodzi o poziom inwestycji, to w przypadku OZE, był on dwukrotnie wyższe niż suma inwestycji w moce oparte na paliwach kopalnych i jądrowe. "Udział OZE w produkcji energii, jak i w globalnych inwestycjach będzie już tylko rósł" - ocenia się w raporcie. Inwestycje w OZE były jednak mocno zregionalizowane - prawie trzy czwarte przypadło na Chiny, UE i USA. Jednak, jak podkreśla GSR, są kraje rozwijające się, w których wielkość inwestycji w OZE mierzonych odsetkiem PKB jest wyższy niż w krajach wysokorozwiniętych, które nominalnie w źródła odnawialne inwestują najwięcej.
Ogólnie, w ocenie REN21, transformacja sektora wytwórczego energii elektrycznej w ujęciu globalnym znacząco przyspiesza, ale ma potencjał do jeszcze szybszego rozwoju, a dzisiejsze tempo nadal jest zbyt wolne, by spełnić założenia globalnego układu klimatycznego z Paryża z 2015 r.
Problemem są także, jak zauważa raport, pozostające w tyle sektory produkcji ciepła (chłodu) oraz transport. W 2015 r. tylko 10 proc. światowej produkcji ciepła pochodziło ze źródeł odnawialnych - podkreśla GSR. Raport zauważa, że narodowe cele udziału OZE w ciepłownictwie i chłodnictwie miało 48 państw, podczas gdy analogiczne cele w produkcji energii elektrycznej miało 146 państw. Jako przykłady największych zmiany raport wymienia Indie, gdzie w zeszłym roku o 25 proc. wzrosła moc kolektorów słonecznych, czy Chiny, które planują, że do 2020 r. 2 proc. energii zużywanej przez klimatyzację (do produkcji chłodu) w budynkach będzie pochodzić ze słońca.
W sektorze transportu REN21 wskazuje na postępującą elektryfikację, mimo gigantycznych w skali świata subsydiów do paliw silnikowych. W zeszłym roku o 58 proc. w stosunku do 2016 r. wzrosła globalna sprzedaż samochodów elektrycznych, sięgając poziomu 1,2 mln. Na drogach pojawia się jednak wielokrotnie więcej elektrycznych rowerów i trójkołowych wehikułów. Energia elektryczna zaspokajała 1,3 proc. całkowitego zużycia energii w transporcie, a biopaliwa - 2,9 proc.
REN21 jest globalną organizacją non profit, skupiającą ponad 60 członków - stowarzyszeń przemysłowych, organizacji międzynarodowych, rządów, organizacji pozarządowych i uczelni. Gromadzi i analizuje dane dostarczane przez 900 współpracujących z nią źródeł.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii