ew
To był jeden z najbardziej skomplikowanych i złożonych projektów w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA. Do jego realizacji został zwołany specjalny zespół a prace trwały od 2015 roku. Mowa o przebudowie zbiornikowca wahadłowego Hanne Knutsen na FSO czyli Floating, Storage and Offload Unit - jednostkę do magazynowania i wstępnego przetwarzania i ekspediowania ropy odbieranej z platform wiertniczych na norweskim polu naftowym Martin Linge.
W ostatnią niedzielę, statek, po przejściu wszystkich testów, popłynął do Haugesund w Norwegii.
Kontrakt na przebudowę zbiornikowca na FSO podpisano 10 marca 2014 roku, a w lipcu 2016 miała się zakończyć jej realizacja. Statek przeznaczony do przebudowy, zbiornikowiec wahadłowy Hanne Knutsen, przybił do stoczniowego nabrzeża 30 września 2015 r.
Na metamorfozę statku złozyły się będą między innymi: podział zbiorników ładunkowych, montaż instalacji rurociągowych, montaż nowych systemów elektrycznych i elektronicznych, montaż systemu wyładunku na rufie czy wymiana pokładu śmigłowcowego.
Bardzo ważną częścią zadań wynikających z przebudowy była maksymalna prefabrykacja różnych konstrukcji, tak, by były gotowe do instalacji bezpośrednio po przybyciu statku. Początkiem tego procesu było palenie blach, które miało miejsce w kwietniu 2015 w Remontowej SA. W szczytowym okresie prac przy przebudowie zatrudnionych było jednorazowo ok. 1000 stoczniowców i specjalistów.
Złoże Martin Linge w norweskiej części Morza Północnego eksploatowane jest przez konsorcjum firm Total E&P Norge (51%), Petoro (30%), oraz Statoil (19%). Jednostka FSO będzie czarterowana przez firmę Total E&P Norge przez okres 8 lat z opcją przedłużenia o kolejne 4 lata.
FSO ma możliwość zasilania prądem pochodzącym z lądu, z tego względu cały projekt był bardziej przyjazny dla środowiska. Oprócz tego, sterowanie jednostką FSO jest możliwe zarówno z lądu, jak i z pobliskiej platformy wydobywczej.
O konwersji tankowca pisaliśmy wcześniej TUTAJ
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich
Fincantieri rozpoczyna plan rozwoju stoczni. Podpisano koncesję na port w Ankonie
Navantia zbuduje okręty wsparcia dla brytyjskiej floty. Postęp programu Fleet Solid Support (FSS)
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej