pc
Drugie w tym roku wodowanie w SR Nauta. Tym razem był to taklowiec SEIR dla norweskiego armatora. Uroczystość odbyła się w piątek w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Nauta w Gdańsku.
– Statek w najbliższych dniach zostanie przeholowany do Norwegii, gdzie będzie kończona jego budowa, zostanie wyposażony w urządzenia rybackie i dostarczony ostatecznemu armatorowi – mówi Mateusz Filipp, dyrektor Zakładu Nowych Budów SR Nauta.
Taklowiec (longliner) o stoczniowym numerze budowy B-157 ma 53,1 m długości, 12,8 m szerokości oraz 5,7 m zanurzenia. Statek posiada klasę lodową DNV + 1a1, Ice C. Dzięki specjalnej konstrukcji kadłuba oraz zastosowanym rozwiązaniom napędowym ma bardzo dobrą manewrowość, nawet w trudnych warunkach pogodowych. W ramach kontraktu SR Nauta wykonała także prace elektryczne i wyposażeniowe. Na pokładzie statku pracę znajdzie 20-osobowa załoga.
SEIR będzie przeznaczony do połowów i sprawiania na miejscu złowionej ryby. Połowy będą odbywały się za pomocą ciągniętej za statkiem długiej liny, do której przyczepione są krótsze liny z przynętą i haczykami. Całość jest utrzymywana na powierzchni za pomocą boi z chorągiewkami. Metoda ta umożliwia bardziej selektywne połowy, w zależności od zastosowanej przynęty.
Jednostka została zbudowana w Gdańsku na zamówienie stoczni Vaagland Båtbyggeri AS, specjalizującej się w budowie statków rybackich dla bardziej wymagających armatorów. Dla Nauty był to pierwszy kontrakt realizowany dla tego klienta. Właścicielem jednostki będzie norweski armator Seir AS.
– To bardzo ładny statek, wysokiej jakości. SR Nauta wykonała dobrą pracę. Jednostka będzie operowała na Morzu Północnym aż do obszarów Arktyki – mówi Asbjørn Tossebro, CMO w Vaagland Båtbyggeri AS.
Jak poinformował dyrektor Zakładu Nowych budów SR Nauta, ten rok będzie dla stoczni pracowity.
– W tym roku planujemy jeszcze dużo wodowań. Wszystkie te statki, które mamy w chwili obecnej zakontraktowane i kolejne, które kontraktujemy – ostatnio podpisaliśmy dwa nowe projekty, one będą również wodowane w tym roku. Planujemy podpisanie kolejnych dwóch jednostek, które już będą wodowane zapewne z początkiem przyszłego roku. Tak więc jeszcze co najmniej te dziesięć wodowań przed nami – mówi Filipp.
Oprócz jednostek rybackich, SR Nauta buduje także statki obsługowe dla sektora offshore oraz jednostki naukowo-badawcze. Stocznia pozyskała także kontrakt na okręt ratowniczy dla Marynarki Wojennej RP oraz w pełni wyposażony statek wywiadowczy dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej.
Stocznia Remontowa Nauta z Grupy MARS Shipyards & Offshore łączy wieloletnią tradycję okrętową z nowoczesnymi technologiami. Należy do zakładów o bardzo szerokim wachlarzu usług. Oprócz standardowych remontów, wykonuje także skomplikowane konwersje i przebudowy. Zwiększony potencjał dokowy i produkcyjny pozwala stoczni remontować nawet największe jednostki wpływające na Bałtyk. Cztery lata temu SR Nauta powróciła na rynek nowych budów, otwierając Zakład Nowych Budów na terenie gdańskich pochylni, gdzie zatrudnienie znalazło ponad 1 000 osób, a liczba ta nadal rośnie. Stocznia jest również bardzo aktywna w obszarze innowacji, m.in. oferuje armatorom statki o napędzie LNG. SR Nauta wspólnie z uczelniami wyższymi oraz ośrodkami naukowymi uczestniczy w kilku projektach o charakterze badawczo-rozwojowym, których celem jest opracowanie i wdrożenie do produkcji specjalistycznych rozwiązań dla Marynarki Wojennej oraz nowatorskich produktów mogących znaleźć zastosowanie m.in. w ochronie środowiska, energetyce oraz różnych gałęziach przemysłu – w tym również w przemyśle wojskowym.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii