Osiem części suwnicy ważących od 80 do 340 ton i kilka mniejszych przypłynęło do szczecińskiego Nabrzeża Kaszubskiego na pokładzie specjalnego statku do przewozu elementów wielkogabarytowych. Dźwig został wyprodukowany w Holandii i wszystkie jego elementy ważą około 1500 ton.
Suwnica wyruszyła z holenderskiego portu Vlissingen, zostanie zamontowana w fabryce Bilfinger Mars Offshore. Dźwig o wysokości około 120 m będzie wykorzystywany w produkcji fundamentów morskich elektrowni wiatrowych.
Rozładunek suwnicy potrwa do czwartku. Elementy zostaną rozładowane na placach składowych fabryki. Montaż całej suwnicy powinien zakończyć się w grudniu tego roku. Po zamontowaniu dźwig będzie miał zdolność udźwigu 1400 ton. Będzie służyć do stawiania gotowych elementów konstrukcji i umieszczania ich na specjalistycznych barkach, na których będą transportowane do klientów. Ze względu na swoje gabaryty, nowa suwnica stanie się jednym z charakterystycznych obiektów Szczecina – dla porównania suwnice Stoczni Szczecińskiej są niższe o 40 m.
Przypomnijmy, że uruchomienie testowej produkcji fundamentów morskich elektrowni wiatrowych odbyło się 12 października. Fabryka Bilfinger Mars Offshore ma już zapewnioną pracę na co najmniej kilkanaście miesięcy. Jeszcze w lipcu tego roku pozyskała kontrakt na produkcję 91 platform pośrednich (transition pieces, TP) przeznaczonych na farmę wiatrową Race Bank na Morzu Północnym. Klientem BMO jest Dong Energy AS – światowy lider w dziedzinie morskiej energetyki wiatrowej. Produkcja ruszy jeszcze w tym roku, a załadunek pierwszych elementów planowany jest na czerwiec 2016 r. Realizacja całego kontraktu potrwa do grudnia 2016 r. Konstrukcje, które zostaną wyprodukowane, będą ważyły łącznie około 30 tysięcy ton, a ich długość wyniesie ponad 2 kilometry. Wartość kontraktu to kilkadziesiąt milionów euro (dokładna kwota jest objęta tajemnicą biznesową).
Bilfinger Mars Offshore sp. z o.o.
Akcjonariuszami spółki Bilfinger Mars Offshore sp. z o.o. są Bilfinger Marine & Offshore Systems (62,5%) oraz Fundusz Inwestycyjny Zamknięty MARS (37,5%). Wartość przedsięwzięcia to ponad 500 milionów złotych. Inwestycja otrzymała dotacje w wysokości ponad 123 mln złotych, z czego 105 mln pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, a reszta to dotacja celowa rządu. Tereny, na których powstaje fabryka, objęte są statusem Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Podstrefa Szczecin Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec). Zakład zaprojektowany został specjalnie pod kątem produkcji seryjnej – będzie to pierwsza w Europie fabryka, w której tego typu wielkogabarytowe konstrukcje stalowe będą budowane seryjnie - fundamenty do morskich wież wiatrowych będą wytwarzane w systemie ciągłym. Odbiorcami produkowanych elementów będą m.in. kontrahenci z Niemiec i Wielkiej Brytanii.
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich
Amerykanie zwodowali swój pierwszy statek instalacyjny
BBC: firmy z Chorwacji i Włoch pomagają rosyjskiemu przemysłowi zbrojeniowemu omijać sankcje