Szwedzki koncern zbrojeniowy podpisał 25 listopada br. umowę z Agencją Uzbrojenia Skarbu Państwa na zaprojektowanie, budowę i wsparcie rozwojowe dwóch okrętów wywiadu sygnałowego (signals intelligence, SIGINT) dla Polski. Całkowita wartość zamówienia odpowiada około 620 milionom euro z dostawami planowanymi na rok 2027.
Okręty budowane w ramach projektu Delfin będą wykorzystywane do pozyskiwania danych wywiadowczych w pełnym spektrum zdolności marynarki wojennej. Saab będzie głównym wykonawcą, projektując i produkując oba statki, włączając w to integrację zaawansowanych systemów misji. Podwykonawcą, u którego powstaną kadłuby okrętów, będzie stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. z Gdańska. Dalsze prace konstrukcyjne, jak doposażenie okrętu w odpowiedni sprzęt i rozwiązania technologiczne, wykona Saab. Realizacja umowy uzależniona jest od wiążących, określonych warunków finansowych, które muszą zostać przez polską stronę spełnione do końca 2022 roku.
- Jesteśmy dumni, że Polska wybrała firmę Saab na partnera w zakresie
okrętowych systemów rozpoznania marynarki wojennej. Wniesiemy wkład w
postaci naszych możliwości, budując zaawansowane platformy z wiodącymi
na świecie czujnikami, w pełni integrując kompletne systemy wykonywania
zadań, w czym mamy wieloletnie doświadczenie – podkreślił prezes i
dyrektor generalny Saab, Micael Johansson.
RELEASE: Saab Signs Contract for Two Signal Intelligence Ships for Polandhttps://t.co/F6emNJzecC
— Saab (@Saab) November 25, 2022
Saab ma
doświadczenie w budowie okrętów rozpoznawczych. Obecnie kończy
doposażanie nowoczesnej jednostki przeznaczonej do wywiadu
radioelektronicznego dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej,
HswMS Artemis. Co istotne, również ta jednostka została częściowo
zbudowana w Polsce. Kadłub został zwodowany w 2019 roku w gdyńskiej
stoczni PGZ Stocznia Wojenna Sp. z.o.o. Następnie częściowo doposażono jednostkę w
Stoczni Remontowej Nauta S.A., która była zatrudniona jako podwykonawca
przedsięwzięcia. Bardzo możliwe, że wykorzystując doświadczenie z budowy Artemisa, polskie Delfiny będą oparte na rozwiązaniach konstrukcyjnych i technologicznych z tamtej jednostki.
Obecnie w polskiej Marynarce Wojennej służą okręty rozpoznania radioelektronicznego proj. 863 (kod NATO: Modified Moma) ORP Hydrograf i ORP Nawigator. Wchodzą w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych (gOR) 3. Flotylli Okrętów i na co dzień stacjonują w Porcie Wojennym Gdynia. Obie jednostki przeszły gruntowne remonty i doposażanie odpowiednio w 2018 i 2020 roku, co miało na celu przedłużenie ich zdolności do wykonywania zadań. Z racji ich wieku (zostały wcielone do służby w latach 1975-1976) zachodzi potrzeba zastąpienia ich nowoczesnymi okrętami, bardziej przystosowanymi do obecnych realiów.
Pożar na brytyjskim lotniskowcu HMS Queen Elizabeth
Portugalskie okręty śledziły trzy podejrzane, rosyjskie statki
Indyjska marynarka wojenna przejęła statek towarowy porwany przez piratów
Kanadyjski jeziorowiec w ogniu
W Gdyni swój postój miała francuska fregata FS Aquitaine
Kmdr por. SG Katarzyna Górecka-Berenc nowym komendantem gdańskiej Straży Granicznej