• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Przez Mierzeję Wiślaną w 2023 roku przepłynęło ponad 1500 jednostek

rk

19.01.2024 16:39 Źródło: Urząd Morski w Gdyni
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Przez Mierzeję Wiślaną w 2023 roku przepłynęło ponad 1500 jednostek

Partnerzy portalu

Fot. Gov.pl

Port Nowy Świat oraz Urząd Morski w Gdyni pokazują wyniki w kwestii ruchu żeglugowym na Mierzei Wiślanej, kluczowej inwestycji łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.

Tak jak przewidywał urząd oraz specjaliści, po okresie letnim spadła ilość korzystających z trasy łączącej oba akweny. Przypomnijmy, że w rekordowym sierpniu było to 342 łodzie i statki i było to związane z rosnącą ilością przepraw od maja. Co istotne, największy wzrost dotyczył ruchu jednostek rekreacyjnych. We wrześniu i kolejnych miesiącach, wraz z końcem sezonu, nastąpił spadek, w związku z czym do końca grudnia ub.r. wyliczono, że przez cały rok 2023 z przeprawy skorzystało 1589 jednostek nawodnych różnych typów i klas.

Budowa przeprawy przez Mierzeję Wiślaną miała na celu przede wszystkim zapewnić Polsce własny dostęp do Morza Bałtyckiego z Zalewu Wiślanego. Dotąd trzeba było korzystać z rzek spływających do morza, bądź przez należącą do Rosji Cieśninę Piławską. Wskazano także również chęć zwiększenia atrakcyjności gospodarczej województwa warmińsko-mazurskiego, w tym również miasta i portu Elbląg, a także innych przystani dla statków i łodzi tego akwenu. Po rozpoczęciu wojny na Ukrainie w lutym ubr. przedsięwzięcie nabrało większego znaczenia z racji na oziębienie relacji z Federacją Rosyjską, a także bezpieczeństwo statków i łodzi chcących dostać się do polskich portów.  szczególności Elbląga i portu w tym mieście a także innych portów Zalewu Wiślanego. W okresie marzec-kwiecień tego roku siły zbrojne wraz z innymi instytucjami przeprowadziły ćwiczenie pk. "Zalew-23", którego celem było zademonstrowanie zdolności sił zbrojnych, w tym morskich, do odpowiedzi na zagrożenia o charakterze militarnym i niemilitarnym z morza, z wykorzystaniem nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną, a także w rejonie przygranicznym na Zalewie Wiślanym. Sprawdzano także możliwość ochrony infrastruktury krytycznej przed zagrożeniem terrorystycznym.

W związku z utworzeniem Portu Morskiego Nowy Świat na Mierzei obecnie trwają, lub są planowane kolejne inwestycje. Kluczowe dotyczą rozwoju rozwoju Portu Elbląg i rozbudowy toru wodnego prowadzącego na Zalew Wiślany.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.