Po nadzwyczajnym posiedzeniu Rady Europejskiej ws. nielegalnych emigracji na Morzu Śródziemnym Donald Tusk ponownie porusza temat dramatycznej sytuacji w tamtym regionie.
"Rozmawialiśmy dzisiaj (24.04.2015 -przyp. red. ) na najwyższym szczeblu o dramatycznej sytuacji w regionie Morza Śródziemnego. Ratowanie życia niewinnych ludzi jest dla nas najwyższym priorytetem. Ale ratowanie życia nie polega tylko na wyławianiu ludzi z morza. Chodzi też o powstrzymanie przemytników i rozwiązanie problemu nielegalnej migracji.
Powiem wprost. To nie Europa spowodowała tę tragedię. Ale to nie znaczy, że możemy pozostać obojętni. Przed nami trudne lato i musimy być gotowi do działania. Dlatego przywódcy uzgodnili cztery priorytetowe obszary działań.
Po pierwsze, przywódcy zwrócili się do wysokiej przedstawiciel, by zaproponowała, jak przechwytywać i niszczyć statki, zanim zostaną wykorzystane przez przemytników. Oczywiście, ma się to odbywać zgodnie z prawem międzynarodowym i z poszanowaniem praw człowieka. Będziemy korzystać z pomocy Europolu i wysyłać urzędników migracyjnych do państw trzecich – w ten sposób zacieśnimy współpracę w walce z sieciami przemytników.
Po drugie, uzgodniliśmy, że potroimy zasoby przeznaczone na operację graniczną „Tryton” w środkowej części Morza Śródziemnego i że poszerzymy możliwości jej działania. Operacja ta będzie nadal prowadzona zgodnie z wyznaczonymi jej zadaniami, które zakładają reagowanie na wezwania o pomoc, gdy zajdzie taka potrzeba. Z zadowoleniem informuję, że przywódcy zobowiązali się do znaczącego zwiększenia wsparcia: gotowi są wysłać więcej statków, samolotów, ekspertów i więcej pieniędzy.
Po trzecie, musimy ograniczyć nielegalne przepływy migracyjne i zniechęcić ludzi do narażania życia. Oznacza to zacieśnienie współpracy z krajami pochodzenia i tranzytu, zwłaszcza z krajami sąsiadującymi z Libią.
Po czwarte, zaoferujemy lepszą ochronę uchodźcom. Unia Europejska pomoże państwom członkowskim borykającym się z największą presją migracyjną. Będzie koordynować dobrowolne przesiedlenia większej liczby osób w obrębie całej Europy, przy czym możliwa będzie relokacja migrantów w sytuacjach nadzwyczajnych. Osoby, które nie uzyskają statusu uchodźcy, zostaną objęte skuteczną polityką powrotową.
Nikt się nie łudził, że ten kryzys humanitarny uda nam się rozwiązać właśnie dziś. Dlatego zwróciliśmy się do Komisji, Rady i wysokiej przedstawiciel, aby przyspieszyły prace w oparciu o nasze dzisiejsze uzgodnienia. Presja migracyjna pozostaje naszym priorytetem, do którego Rada Europejska powróci w czerwcu.
Na zakończenie chciałbym powtórzyć, że Unia Europejska zdecydowanie sprzeciwia się karze śmierci. Nie może ona być odpowiedzią na handel narkotykami. Mam tu na myśli sprawę Serge’a Atlaoui, francuskiego obywatela, którego władze Indonezji skazały na karę śmierci. Dziękuję za uwagę."
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych