• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Transparency International: Słabe zarządzanie w IMO opóźnia zmiany ekologiczne w żegludze

PMK

03.04.2018 21:46 Źródło: własne
Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska Transparency International: Słabe zarządzanie w IMO opóźnia zmiany ekologiczne w żegludze

Partnerzy portalu

Transparency International: Słabe zarządzanie w IMO opóźnia zmiany ekologiczne w żegludze - GospodarkaMorska.pl

Słaba organizacja Międzynarodowej Organizacji Morskiej powoduje opóźnienia we wprowadzaniu zmian ekologicznych w żegludze – wynika z raportu agencji Transparency International.

Znana agencja antykorupcyjna stwierdziła, że IMO jest zbyt podatna na wpływy prywatnego sektora, co wpływa negatywnie na ich zdolność do wprowadzania niezbędnych reform do obniżenia emisji gazów cieplarnianych.

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) nie zgadza się z tą opinią, już wcześniej wygłaszaną przez różne organizacje i agencje.  Niedawny raport opublikowany przez InfluenceMap zawierał wskazania dla ONZ, by ten wprowadził specjalne przepisy dla żeglugi, gdyż ich zdaniem ten sektor nie radzi sobie z obniżaniem emisji dwutlenku węgla.

Dodatkowe regulacje dotyczące ograniczenia emisji spalin na morzu są zbędne – takie jest zdanie IMO. Obie organizacje przypominają, że dzisiejszy rynek żeglugi zdominowały więksi armatorzy, którzy tworzą własne rygorystyczne warunki dostosowywania się do rozwiązania problemu globalnego ocieplenia.

Takie zachowanie dużych przewoźników spotyka się z krytyką mniejszych graczy, którzy w tych działaniach widzą głównie zwiększanie kosztów, eliminujących ich z rynku. 51 organizacji reprezentujących międzynarodową logistykę morską chce zwiększenia tych regulacji. Te organizacje wystosowały w tej sprawie list do 171 szefów państw członkowskich IMO. W piśmie zwracają się o pomoc w wprowadzeniu surowszych przepisów ochrony środowiska dla przemysłu morskiego.

IMO jednak nie planuje zmiany regulacji w tej sprawie. W zeszłym roku organizacja zablokowała wprowadzenie kolejnego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. Nie przekonuje to jednak sygnatariuszy listu, którzy chcą by IMO „chcąc sprostać ambicjom UNFCCC (organizacja odpowiedzialna za COP 21), powinno ustanowić sprawiedliwy podział globalnej odpowiedzialności za zmiany klimatyczne” oraz podjąć „ambitne działania, które pomogą wspierać inwestycje, służące rozwiązaniu gospodarki niskoemisyjnej na morzu”.

Armatorzy mają jednak swoje plany. Duński Maersk prowadzi własny program zmniejszenia emisji CO2, która zakłada spadek emisji tych zanieczyszczeń o 60 proc. do 2020 roku.  - Ale dochodzimy do punktu, od którego coraz trudniej będzie znacząco ograniczyć przez nas tę emisję – stwierdził jeden z dyrektorów w Maersku.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.