pc
Parlament Seszeli nie ratyfikuje umowy, na mocy której Indie miały wybudować na wyspie Assumption bazę wojskową - poinformował w piątek przedstawiciel MSZ tego kraju. Baza ta miała być wykorzystywana do walki z piractwem na wodach u wschodnich wybrzeży Afryki.
Dwa kraje podpisały w styczniu umowę o rozpoczęciu budowy bazy, lecz projekt ten szybko napotkał opór opozycyjnych deputowanych w parlamencie tego wyspiarskiego państewka na Oceanie Indyjskim i doprowadził do publicznych protestów.
Opozycja uważa, że zezwolenie Indiom na dostęp do wyspy Assumption, która położona jest w pobliżu ruchliwej trasy żeglugowej, oznacza przekazanie terytorium innemu krajowi, a wspólne, wraz z Indiami, zarządzanie bazą podkopałoby suwerenność kraju składającego się ze 115 wysp.
"Rząd nie przedstawi umowy Zgromadzeniu Narodowemu (parlamentowi) do zaaprobowania, gdyż stanowiąca większość opozycja już zapowiedziała, że nie zgodzi się na jej ratyfikację. Stąd powstało pytanie, czy umowa została odwołana, czy nie - po prostu nie przedstawimy jej Zgromadzeniu" - powiedział telefonicznie agencji Reuters Barry Faure, sekretarz stanu ds. zagranicznych Seszeli. Przypomniał jednocześnie, że Indie już wcześniej ratyfikowały umowę.
W niedzielę prezydent Seszeli Danny Faure uda się z wizytą oficjalną do Delhi, gdzie spotka się z premierem Indii Narendrą Modim.
Faure już wcześniej mówił lokalnym mediom, że temat bazy wojskowej na wyspie Assumption nie będzie poruszany z Modim i że "projekt nie ruszy do przodu".
"W przyszłorocznym budżecie zarezerwujemy fundusze na budowę obiektów na wyspie Assumption dla straży przybrzeżnej, którą zrealizujemy sami.
Dla nas jest ważne, abyśmy mieli posterunki wojskowe na tym obszarze" - powiedział.
Dwie azjatyckie potęgi - Chiny i Indie rywalizują na mającym strategiczne znaczenie Oceanie Indyjskim. Istniejąca w planach od 20 lat baza na Seszelach miała poprawić bezpieczeństwo morskich szlaków handlowych wzdłuż wschodnich wybrzeży Afryki, gdzie grasują piraci. Tymczasem Chiny w ubiegłym roku zainaugurowały swoją pierwszą zagraniczną bazę wojskową w Dżibuti, w pobliżu jednego z najbardziej ruchliwych szlaków żeglugowych na świecie, zwiększając indyjskie poczucie niepewności i dopingując je do zdobycia przyczółków w regionie.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych