Zmiany w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy w zakresie obowiązku przekazywania do Komisji Europejskiej danych statystycznych, dotyczących dokumentów kwalifikacyjnych wydawanych przez polską administrację morską to główny cel nowelizacji przepisów zawartych w projekcie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie morskim oraz niektórych innych ustaw, przedłożonym przez ministra infrastruktury i rozwoju. Projekt został 14 kwietnia 2015 r. przyjęty przez Radę Ministrów.
Projekt nowelizacji ustawy wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/35/UE, zobowiązującą do przekazywania Komisji Europejskiej informacji statystycznych dotyczących dokumentów kwalifikacyjnych (tj. dyplomów i świadectw marynarzy) wydawanych przez polską administrację morską. Dane te będą przekazywane do Komisji raz w roku przez dyrektorów urzędów morskich, za pomocą programu informatycznego, w postaci zanonimizowanej. Informacje te będą wykorzystywane przez KE w celu kształtowania polityki w sektorze gospodarki morskiej.
Inne rozwiązania proponowane w projekcie nie wynikają z prawa europejskiego. Mają one charakter porządkujący i doprecyzowujący obecny stan prawny. Dotyczą one przede wszystkim pięciu obszarów: budowy i wyposażenia statku, inspekcji państwa bandery (kontroli stanu technicznego i bezpieczeństwa na statkach o polskiej przynależności), inspekcji państwa portu (kontroli statków podnoszących obce bandery w polskich portach), wyszkolenia i kwalifikacji marynarzy, ze szczególnym uwzględnieniem funkcjonowania Centralnej Morskiej Komisji Egzaminacyjnej oraz warunków bezpiecznego uprawiania żeglugi, w tym organizacji pilotażu morskiego i bezpieczeństwa jachtów morskich.
Do projektu włączono również przepisy odnoszące się do nowego typu obiektów na polskich obszarach morskich – stałych platform wiertniczych. Przewidziano, że minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, w drodze rozporządzenia, określi przepisy techniczne budowy stałych platform wiertniczych oraz wprowadzi obowiązek stosowania wobec tego typu obiektów Kodeksu zarządzania bezpieczną eksploatacją statków i zapobieganiem zanieczyszczaniu (Kodeksu ISM).
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych