pc/PAP
Firma Arthur D. Little (ADL) opublikowała w czwartek analizę wpływu bieżących propozycji Komisji Europejskiej dotyczących rozszerzenia zakresu stosowania uregulowań trzeciej dyrektywy w kwestii gazociągów z państw trzecich dostarczające gaz do UE. Raport „Analiza proponowanej poprawki dotyczącej dyrektywy gazowej” ocenia, że istnieje małe prawdopodobieństwo, iż propozycje pozwolą osiągnąć planowane cele w zakresie zwiększenia konkurencji i bezpieczeństwa dostaw.
Ogólnie raport stwierdza, że dzięki liberalizacji rynek gazu w UE zaczyna obecnie dobrze działać, choć sytuacja ta mogłaby ulec dalszej poprawie dzięki pełnej implementacji obowiązujących przepisów przez wszystkie kraje członkowskie.
Według raportu, jest mało prawdopodobne, że poprawka pozwoli osiągnąć zakładane cele z trzech powodów. Po pierwsze, wdrożenie dostępu stron trzecich do gazociągów importowych nie będzie mieć żadnego praktycznego wpływu na dostawy do UE. Po drugie, przepływ gazu przez punkty wejściowe UE charakteryzuje się już obecnie przejrzystością. Wreszcie, regulacja cen nie przyniesie prawdopodobnie żadnych korzyści dla konsumentów.
Yvonne Fuller, główny konsultant ds. energii i mediów, wyjaśnia: „Z naszej analizy wynika, że zliberalizowany rynek gazu w UE zaczyna dobrze działać. Choć szereg kwestii można jeszcze poprawić, nasz raport powtarza opinie wielu uczestników rynku, których zdaniem proponowana poprawka jest niepotrzebna i może nawet prowadzić do wzrostu cen gazu na skutek większej złożoności administracyjnej i wyższych kosztów transportu. Podsumowując, nasz raport zaleca przeprowadzenie dogłębnej i wnikliwej analizy wpływu proponowanych poprawek przed podjęciem decyzji przez Radę UE i Parlament Europejski”.
Raport ADL wskazuje także potencjalne praktyczne skutki proponowanej poprawki. Obejmują one prawdopodobną konieczność zawarcia skomplikowanych umów międzyrządowych z krajami trzecimi, które mogą zakłócić warunki konkurencji pomiędzy różnymi źródłami dostaw. Dodatkowo wprowadzi to niepewność dotyczącą warunków odstępstw i zaangażowania poszczególnych krajów członkowskich i krajów odpowiedzialnych za dostawy. Jako że poprawka dotyczy jedynie niewielkiego podzbioru gazociągów (np. tych, które mają odcinki podwodne), stawia je w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej, w szczególności z uwagi na fakt, że poprawka nie dotyczy importu płynnego gazu ziemnego (LNG). Wreszcie, wstrzymanie pewnych projektów importowych wpłynie na bezpieczeństwo dostaw, zmniejszając liczbę szlaków dostaw do UE.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych