Obecnie obowiązujące regulacje zawarte w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską, a Malezją należy uznać za niezbyt korzystne, gdyż nakładają obowiązek rozliczenia się w Polsce z dochodów uzyskiwanych przez polskich marynarzy wykonujących pracę na rzecz armatorów malezyjskich. Wyżej opisana konstrukcja dopuszcza jednak możliwość skorzystania przez polskich marynarzy z tzw. ulgi abolicyjnej, co zostanie omówione poniżej.
Jak wskazywano we wcześniejszych publikacjach, dnia 14.05.2013 została podpisana nowa umowa polsko-malezyjska w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, która wprowadza jeszcze bardziej niekorzystne regulacje dla polskich marynarzy zatrudnionych u armatorów malezyjskich. Przepisy te miały zacząć obowiązywać w Polsce od dni 01.01.2015 roku, jednak strona malezyjska nie zdążyła ratyfikować ww. umowy.
Jakie przepisy obowiązują w 2015 roku w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych przez polskich marynarzy pracujących na statkach eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej przez armatorów malezyjskich?
W zakresie opodatkowania dochodów polskich marynarzy uzyskiwanych z wykonywania pracy na statkach eksploatowanych w komunikacji międzynarodowej przez armatorów malezyjskich, w roku podatkowym 2015, zastosowanie znajdzie umowa między rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, a Rządem Malezji o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Warszawie dnia 16 września 1977 r.
Zgodnie z regulacjami omawianej umowy, wynagrodzenia z tytułu pracy najemnej wykonywanej na pokładzie statku w komunikacji międzynarodowej mogą być opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa. Ww. umowa wprowadza jednak niekorzystną dla polskiego marynarza metodę zaliczenia (proporcjonalnego odliczenia). Metoda ta sprowadza się do zasady, z której wynika, że jeżeli marynarz mający miejsce zamieszkania w Polsce osiąga dochód lub przychody, które, zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy, mogą być opodatkowane w Malezji, wtedy Polska pozwoli na potrącenie od polskiego podatku od dochodu lub przychodów należnego od tej osoby, kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Malezji odpowiednio od tego dochodu lub przychodu. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć tej części podatku polskiego, która przypada proporcjonalnie na dochód lub przychód, który może być opodatkowany w Malezji.
Podobnie jak w przypadku np. Baliwatu Guernsey od 01.01.2015 roku i Singapuru od 01.01.2015 roku, powyższe regulacje rodzą po stronie marynarza obowiązek obliczania oraz wpłacania do Urzędu Skarbowego właściwego przez miejsce zamieszkania podatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych obliczany od wynagrodzenia uzyskanego przez marynarza po najniższej stawce (tj. 18%) płatnych do 20-stego każdego kolejnego miesiąca po miesiącu, w którym podatnik otrzymał dochód, chyba że marynarz skorzysta z możliwości złożenia wniosku o ograniczenie poboru zaliczek i uzyska w tym zakresie pozytywną decyzję ograniczającą pobór zaliczek w danym roku podatkowym do zera.
Uwagi wymaga fakt, iż zaliczki na poczet PIT polscy marynarze zatrudnieni u armatorów malezyjskich powinni również wpłacać m.in. w latach 2009-2014, a jeśli tego nie robili powinni rozliczyć się te lata podatkowe w Polsce z zastosowanie tzw. czynnego żalu w zakresie nieopłaconych zaliczek.
Wniosek o ograniczenie poboru zaliczek był już wielokrotnie opisywany, niemniej jednak, dla przypomnienia przytoczę ponownie te regulacje wskazując zarazem, iż wniosek taki może złożyć marynarz, który będzie wykonywał w roku 2015 pracę na rzecz armatora/pracodawcy z faktycznym zarządem w Malezji. Zgodnie art. 22 par. 2a ordynacji podatkowej istnieje możliwość złożenia wniosku o ograniczenie poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wskazany wyżej wniosek pozwala marynarzom na ograniczenie obowiązku w zakresie opłacania zaliczek na podatek w danym roku podatkowym, ale zobowiązuje ich do prawidłowego rozliczenia zeznania podatkowego za dany rok. Sytuacja podatkowa polskich marynarzy zatrudnionych na statkach eksploatowanych przez podmioty z faktycznymi zarządami w Malezji w jest zbliżona do sytuacji polskich marynarzy zatrudnionych u norweskich armatorów w roku 2014 (statki pod banderą NIS i innymi zagranicznymi banderami z wyjątkiem bandery NOR), singapurskich armatorów od 01.01.2015 roku, czy też armatorów z faktycznymi zarządami w Baliwacie Guernsey od 01.01.2015 roku.
Podkreślić należy, iż wnioski w tym zakresie powinny być składane corocznie, bowiem jednym wnioskiem marynarzy może całkowicie ograniczyć pobór zaliczek na poczet PIT tylko w jednym roku podatkowym.
Jak zmieni się sytuacja polskich marynarzy po wprowadzeniu nowych przepisów regulujących opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z pracy najemnej na statkach malezyjskich armatorów?
Nowa umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, a Rządem Malezji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wprowadza zasadę zgodnie, z którą wynagrodzenie uzyskane w związku z wykonywaniem pracy najemnej, przez osobę mającą miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie na pokładzie statku morskiego, eksploatowanego w transporcie międzynarodowym, podlega opodatkowaniu wyłącznie w tym państwie (wyłączne opodatkowanie dochodów przez wzgląd na miejsce zamieszkania marynarza).
Niestety przez wzgląd na wyżej opisane zmiany w prawie, od daty ich obowiązywania w Polsce, polski marynarz uzyskujący dochody z ww. źródeł nie będzie mógł skorzystać z ulgi abolicyjnej w Polsce, tak jak dotychczas.
Podsumowanie
Reasumując, od daty obowiązywania w Polsce ww. nowej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, którą Polska zawarła z Malezją, państwo to będzie trzeba zaliczać do grupy tych państw, które nie będą atrakcyjne podatkowo dla polskich marynarzy chcących wykonywać pracę najemną na statkach u armatorów zagranicznych usytuowanych w wyżej wymienionych państwach np. Holandia lub Kanada od 01.01.2014 roku. Data obowiązywania w Polsce nowej umowy z Malezją nie jest jeszcze znana.
Radca Prawny Mateusz Romowicz
Więcej informacji znajdą Państwo na stronie kancelaria-gdynia.eu , prawo-korporacyjne.pl
Znajdź nas na facebook
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych