mk
18 kwietnia 2017 r. wejdzie w życie ustawa o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, która wprowadza tzw. pakiet przewozowy. Pomimo tego, iż nowe regulacje obejmują wyłącznie drogowy przewóz towarów, ich wejście w życie może mieć istotne znaczenie również dla podmiotów z szeroko rozumianej branży morskiej.
Możliwe zastosowanie nowych regulacji w branży morskiej
Pakiet przewozowy wprowadza system monitorowania drogowego przewozu, którym mają zostać objęte przemieszczenia towarów uznanych przez ustawodawcę za szczególnie wrażliwe. Zakres towarów podlegających nowym przepisom obejmuje wiele towarów służących zaopatrzeniu statków, jak np. oleje napędowe, oleje smarowe, benzyna silnikowa, preparaty smarowe lub antykorozyjne. Oznacza to, iż dostawy tych towarów do portów czy stoczni realizowane transportem drogowym, na gruncie nowych regulacji będą wiązały się z dodatkowymi obowiązkami zarówno po stronie dostawców jak i nabywców tych wyrobów.
Ponadto nowe regulacje obejmą również m.in. przemieszczenie po drogach publicznych towarów wrażliwych przewożonych w ramach transportu multimodalnego. Tym samym w przypadku gdy przewóz ww. towarów tylko w części jest wykonywany drogą morską, a na pozostałych odcinkach towary są przemieszczane drogami publicznymi, takie przemieszczenie również potencjalnie może zostać objęte nową regulacją. Zakres towarów objętych pakietem przewozowym jest bardzo szeroki i zróżnicowany – wśród towarów uznanych przez ustawodawcę za wrażliwe są m.in. różnego rodzaju substancje i preparaty na bazie ropy naftowej (np. oleje opałowe, oleje napędowe, benzyny, oleje smarowe), preparaty smarowe i antykorozyjne, różnego rodzaju wyroby chemiczne oraz alkohole. Dlatego też wejście w życie komentowanej ustawy może mieć istotne przełożenie na zakres obowiązków związanych z organizacją transportu niektórych wyrobów również przez podmioty z szeroko rozumianej branży morskiej.
Kogo to dotyczy?
Nowe obowiązki pojawią się zarówno po stronie nadawcy, sprzedawcy i nabywcy towarów wskazanych w ustawie, jak i samego przewoźnika a nawet kierowcy uczestniczącego w transporcie tych towarów. Dotyczy to zarówno przemieszczeń krajowych jak i transportu towarów z lub do Polski z krajów Unii Europejskiej (w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów) lub państw trzecich (w ramach transakcji eksportowych lub importowych) a także przemieszczeń przez terytorium kraju w ramach szeroko rozumianego tranzytu.
Jak się przygotować?
Z uwagi na fakt, iż niedopełnienie wprowadzanych obowiązków w przyszłości może wiązać się z karami pieniężnymi oraz innymi sankcjami (np. zatrzymaniem środka transportu wraz z towarem do momentu wyjaśnienia sprawy), zwracamy uwagę na konieczność podjęcia natychmiastowych działań zmierzających do ustalenia ewentualnego wpływu nowej regulacji na prowadzoną działalność gospodarczą. Dobrym wstępem do podjęcia niezbędnych działań zmierzających do prawidłowego wypełniania obowiązków jest wzięcie udziału w zbliżającym się szkoleniu poświęconym w całości wprowadzanej regulacji.
Więcej informacji o pakiecie przewozowym na stronie: Ekspres akcyzowy oraz Podatki i prawo w branży morskiej i stoczniowej.
Wszystkie biuletyny informacyjne Deloitte dostępne na stronie www.deloitte.com/pl/subskrypcje.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych