pc
Sytuacja na Morzu Azowskim będzie jednym z tematów rozpoczynającego się we wtorek dwudniowego spotkania ministrów spraw zagranicznych państw NATO, w którym weźmie udział szef polskiej dyplomacji Jacek Czaputowicz - poinformował w poniedziałek MSZ.
25 listopada w rejonie Cieśniny Kerczeńskiej, która oddziela Morze Czarne od jego północnej części, czyli Morza Azowskiego, rosyjskie siły specjalne ostrzelały i zajęły trzy małe ukraińskie okręty płynące z Odessy do ukraińskiego portu w Mariupolu nad Morzem Azowskim. Według władz Rosji, okręty wpłynęły na jej wody terytorialne, czyli 12-milowy pas wód przybrzeżnych. Ukraina uznała z kolei działania Rosji za akt agresji. W poniedziałek Ukraina ogłosiła 30-dniowy stan wojenny na części swych terytoriów: obszarach graniczących z Rosją i separatystycznym Naddniestrzem w Mołdawii oraz w obwodach leżących nad Morzem Czarnym i Azowskim.
Jak wynika z poniedziałkowego komunikatu polskiego resortu dyplomacji, incydent na Morzu Azowskim i kwestie z nim związane, znajdą się wśród tematów poruszanych podczas pierwszego dnia jesiennej sesji ministrów spraw zagranicznych państw Sojuszu Północnoatlantyckiego.
Według zapowiedzi MSZ, we wtorek szefowie MSZ omówią też "stan bezpieczeństwa transatlantyckiego i zaangażowanie NATO na Południu". W drugim dniu spotkania ministrowie "rozmawiać będą z kolei o sytuacji na Bałkanach Zachodnich i w Afganistanie" - podało MSZ.
Według wcześniejszych informacji jednym z głównych tematów spotkania szefów dyplomacji ma być również traktat o całkowitej likwidacji pocisków rakietowych pośredniego i średniego zasięgu (INF). We wtorek ministrowie państw NATO mają spotkać się ze swoimi odpowiednikami z: Ukrainy - Pawłem Klimkinem i Gruzji - Dawitem Zalkalianim.
XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim
MFW: Nieefektywna ochrona infrastruktury krytycznej w RP przed atakami w cyberprzestrzeni
Umowa o budowę statku – skutki „permissible delay”
Saab i Damen nie mogą się pogodzić z porażką w przetargu na niderlandzką "Orkę". Pójdą na noże z Naval Group?
Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”
Katastrofa mostu w Baltimore przyczyną strat dla żeglugi