Jerzy Czuczman
Rada CEMT na posiedzeniu 18 listopada br. w Paryżu jednomyślnie potwierdziła dalszą nieprzerwaną współpracę okrętowców w Europie niezależnie od ustaleń w sprawie Brexitu.
W czwartek, w siedzibie GICAN (związek francuskich pracodawców przemysłu okrętowego i energetyki odnawialnej) odbyło się kolejne w tym roku posiedzenie Rady CEMT, konfederacji europejskich stowarzyszeń naukowo-technicznych przemysłu okrętowego (Confederation of European Maritime Technology societies). Gospodarzem spotkania było francuskie stowarzyszenie okrętowców ATMA oraz Biuro Veritas. W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciel europejskich stowarzyszeń naukowo-technicznych, których łącznie 14 jest zrzeszonych w CEMT, uwzględniając Turcję i Serbię aplikujących o stałe członkostwo. Posiedzeniu przewodniczył Trevor Blakeley, Przewodniczący The Royal Instytution of Naval Architects & Marine Engineers (RINA) największego i najstarszego stowarzyszenia okrętowców na świecie, założonego w 1860 z nadania Korony Brytyjskiej tzw. Royal Charter.
CEMT jest organizacją istniejącą wcześniej jako WEMT (West European Maritime Technology societies) zrzeszającą okrętowców z Europy Zachodniej. Wraz z przystępowaniem do Unii Europejskiej krajów Europy Środkowej i Wschodniej nazwa organizacji został zmieniona. Towarzystwo Okrętowców Polskich KORAB przystąpiło pod koniec lat 90-tych XX wieku jeszcze do WEMT, z inicjatywy Sławomira Skrzypińskiego, Honorowego Przewodniczącego TOP KORAB. Stowarzyszenie CEMT ustanowiło nagrodę za wybitny wkład na rzecz rozwoju europejskiego przemysłu okrętowego. Prof. Jerzy W. Doerffer został w 2005 roku jako pierwszy w historii CEMT obdarowany nagrodą, w uznaniu zasług na rzecz europejskiego przemysłu stoczniowego działalnością naukową. Warto o tym ważnym wydarzeniu przypominać w 100 rocznicę urodzin Wybitnego Okrętowca. https://www.cemt.eu/cemt_awards.html
CEMT jest organizacją uznaną przez Komisję Europejską, jako reprezentującą środowisko europejskich inżynierów aktywnych na rzecz szeroko rozumianego przemysłu okrętowego w ramach działalności naukowo-technicznej. TOP KORAB na posiedzeniu Rady CEMT w Paryżu był już tradycyjnie reprezentowana przez Jerzego Czuczmana, Przewodniczącego Towarzystwa.
Najważniejszym punktem porządku obrad była sprawa dalszego funkcjonowania w strukturach europejskich stowarzyszeń reprezentujących okrętowców brytyjskich. Rada CEMT jednomyślnie i bez jakichkolwiek zastrzeżeń uznała za nienaruszalną zasadę dalszej pełnej współpracy z okrętowcami brytyjskimi zrzeszonymi w RINA oraz ImaRest na dotychczasowych zasadach pełnego członkostwa, potwierdzając jednocześnie poparcie dla Trevora Blakeley, Przewodniczącego CEMT i jednocześnie Przewodniczącego RINA.
Brexit, nawet gdy nastąpi, nie przerwie europejskiej współpracy inżynierów okrętowców.
Opracował: Jerzy Czuczman
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych